Anna Karenina

Premiéru slavného románu ruského klasika Lva Nikolajeviče Tolstého uvedla v posledních dubnových dnech v brněnské Redutě v režii Daniela Špinara činohra Mahenova divadla. Žádné pietní zpracování ale nečekejte. Dílo bylo nastudováno v dramatizaci německého režiséra a dramatika Armina Petrase, který příběh vášnivé osudové lásky zasadil víceméně do současnosti. Projevuje se to jak v aktualizaci prostředí, v němž se hrdinové pohybují, tak v charakterech postav.

Anna Karenina – Divadlo Reduta

Anna Karenina – Divadlo Reduta

Například kluziště, na kterém se setkává mladičká Kitty (Julie Goetzová) se svým nápadníkem Levinem (Jakub Gottwald), je zahlušeno populárním hitem. Nebo bál, na němž si padnou do oka Anna (Tereza Vilišová) s Vronským (Jiří Vyorálek), je odvázaná diskotéka a podobně. Tomu také odpovídá jazyk i jednání hlavních postav. Dialogy jsou ve stylu dnešní hovorové mluvy a v chování je patrná věčná puberta, s níž se dnes potýká i střední generace.

Původní Tolstého text dostává prostor v monolozích, kterými je děj prokládán. K dosažení jemné charakteristiky jednotlivých postav, na nichž je románová předloha postavena, to ale nestačí. Příliš mnoho času a energie se tu věnuje adaptaci příběhu do dnešních kulis. Z postav s bohatým a složitým vnitřním životem se tu stávají podstatně méně zajímavé postavičky řešící si často své sexuální frustrace. Tím se ale mnohotvárný příběh povážlivě vyprázdní. Navíc přizpůsobení dnešku má své meze. To se projeví, když oběma milencům dává společnost najevo své pohrdání a bojkotuje je způsobem dnes už těžko představitelným.

Za pozornost stojí scénické pojetí a použité divadelní prostředky. Téměř prázdné scéně (Henrich Boráros) dominuje velká bílá plocha na pozadí. Ta slouží jako prostor pro vyjádření nálad a duševních stavů aktérů. Obrazce a sdělení, která černým úhlem či pastelem čmárají herci po bílém papíře, jsou vcelku primitivní, zhusta až záchodkově razantní, a reagují především na milostné peripetie hrdinů. Mají však ještě jednu důležitou funkci. Barva zanechává na rukou, tvářích i oděvech postav viditelné šmouhy. Podobný efekt má i hlína vysypaná v prvním dějství doprostřed jeviště. Je rekvizitou (zahrádkou i lesem) a zároveň se lepí na postavy, tak jako jejich zrady a nevěry.

Vedle scénického pojetí zaujme především výkon Terezy Vilišové v roli titulní postavy, které se daří zejména v druhém jednání vnést do děje závažné, tragické motivy. Za dobovou aktualizaci ale hra zaplatila velkou daň. Zploštělé postavy zdaleka nedosahují působivosti původního textu. Zredukují-li se vnitřní životy hrdinů, tak že z nich moc nezbude, pak pro nás nejsou zajímavá ani jejich dilemata. S plochými hrdiny, nelze vytvořit hluboký příběh.