Bůh masakru

Dílo současné francouzské dramatičky Yasminy Rezy se v brněnském Mahenově divadle neobjevilo poprvé. Po hře Tři verze života uvedené v roce 2002 nastudoval činoherní soubor v režii Milana Schejbala inscenaci textu Bůh masakru. Klukovská rvačka je důvodem proč se sešla dvojce manželů Aneta (Klára Apolenářová) a Alan (Petr Halberstadt) s rodiči druhého chlapce Veronikou (Tereza Groszmanová) a Michalem (Petr Bláha).

Bůh masakru

Je třeba sepsat hlášení pro pojišťovnu, protože bitka nezůstala úplně bez následků. Obě dvojice se chovají korektně a vstřícně, ba s pochopením. Mají přece snahu vše civilizovaně urovnat. Alespoň zpočátku. Ukáže se totiž, že to tak jednoduché není. Sdílet společný pohled na konflikt obou synů se daří jen na povrchní, zdvořilostní rovině. Průbojný advokát Alan se svojí atraktivní ženou vidí řadu věcí přece jen jinak než senzitivní Veronika a její muž.

Je to právě vnímavá Veronika, autorka knih o hladomoru v Africe, které se nezdá náhled Alana a Anety dost upřímný a jejich reakce dostatečně opravdová. Nechce se vzdát toho, aby je přiměla ke sdílení svého pohledu. Bezpečný prostor konvenční zdvořilosti se začíná bortit. Postava Veroniky v podání Terezy Groszmanové představuje člověka navenek obdařeného citlivostí ale ve svém důsledku silně manipulativního.

Halberstadt ztělesňuje Alana jako zaměstnaného manažera s mobilem na uchu. Když promluví, nikdy není jasné, koho vlastně oslovil. Jakoby existoval ve dvou dimenzích. Jeho charakteristika je perfektní, i když nepřekvapí. Podobné je to i u jeho ženy Anety v podání Kláry Apolenářové, která představuje bezchybně atraktivní krásku. Když však i u ní má spadnout maska, objeví se téma alkoholu, což je trochu méně nápadité, než bychom čekali, zvláště když není jedinou postavou, která se chytá flašky. Trochu rozostřený je Michal Petra Bláhy. Zpočátku vystupuje jako poddajný manžel, aby byl záhy charakterizován jako impulzivní pruďas, což je ostatně Bláhova osvědčená herecká poloha.

Scéna Kateřiny Baranowske si vystačila s jednoduchou konstrukcí naznačující obrysy bytu, jemuž vévodí mohutná sedací souprava. Vtipným nápadem je pozadí s jeskynními kresbami. Ty souzní se situací, kdy civilizační nátěr společenských rituálů začíná oprýskávat.

Děj však negraduje k nějaké všeobecné tragédii. Vzdor názvu je Bůh masakru v podstatě bystrá konverzační komedie, která zaujme i tím, že dokáže z celkem tuctového tématu manželských hádek a škorpení mezi muži a ženami vytvořit inteligentní zábavu. Volba kvalitního textu a dobrá herecká práce přinesly tentokrát velmi slušný výsledek.