Cats – Kočky – v Městském divadle Brno

„Kočky tu jsou, co znám tenhle svět.

Kočky jsou poslem šprýmů a her.

Přišly sem na zem z andělských sfér.“

Muzikál Kočky konečně během svého letu světem přistál také v Brně. Na Hudební scéně Městského divadla byl uveden 11. května a těší se neobvyklému zájmu diváků. Jak by taky ne, jde o jeden z nejslavnějších muzikálů. A vlastně, proč? Vždyť je o ničem, nemá žádnou dějovou linku, žádný dramatický vývoj, dokonce ani žádnou hlavní postavu, či pár. Je o životě a povaze koček, které vztahují své příběhy k příběhům lidským. Je to v podstatě celovečerní bajka v kabaretním hávu, kdy jsou použity básně o kočkách. Ovšem mistrovsky pospojované sugestivní hudbou, výborně zahranou, se skvělou choreografií a nápaditou režií. A podané s maximálními profesionálními hereckými a pěveckými výkony, jak je ovšem na scéně brněnského muzikálového divadla zvykem.

Světové inscenace uvádějí Kočky v kostýmech vskutku kočičích. V tomto případě prý dostalo Městské divadlo zadání uvést Kočky jinak. Vtírá se podezření, že je to chytrý tah z důvodů finančních úspor. I kdyby to byla pravda, hledání východiska je vždy příležitostí nastavit mozkové závity na vyšší výkon. V tomto případě řešení přineslo i další výhody, než jen snížení nákladů na výpravu. Kostýmy civilní, doplněné jen poloviční obličejovou maskou herce uvolnily, umožnily jim přirozený projev, jen funkčně doplněný stylizovaným kočičím pohybem. Víc se tu dostává do popředí propojení osudů jednotlivých koček s osudy lidí a tím víc je divák zasažen.

Kostýmy Andrey Kučerové jsou lidské a zcela moderní, každá postava má nějaký nezaměnitelný charakteristický rys, dokreslení postav vychází z jejich naturelu. Scéna Petra Hlouška je jednoduchá, dokreslovaná působivě projekcí, v podstatě jde o komín zevnitř, do kterého shora kouká magický úplněk, jednoduché variace scény pomocí praktikáblů jsou nepostřehnutelně rychlé.

K nejsilnějším složkám představení patří hudba Andrewa Lloyda Webbera, který ji psal na verše T.S.Eliota. Hudba je výsostně rytmická a narativní, zvukomalebná a dramatická. Orchestr Městského divadla ze sebe vydával to nejlepší, jinak ani nemohl pod taktovkou a excelentním hudebním nastudováním dirigenta Caspara Richtera. Sbor, připravený Karlem Škarkou je obdivuhodně sezpívaný vzhledem k náročným tanečním scénám. Hlasově se ale daří víc mužské části, dívky občas díky euforii ujíždějí intonačně, zejména ve výškách. Dá se jim to ale odpustit ve víru emocí, jsou to přece kočky.

Režisér Stanislav Moša vytvořil dynamickou a sevřenou inscenaci, plnou individualit a přesto nabitou vztahy i existenciálními myšlenkami. Jednotlivé scény se rychle střídají a navazují na sebe logicky, mnohdy překvapivě. Není tu malých rolí, naopak se předhánějí představitelé zejména mužských rolí v exhibicionismu. Vede suverénně Dušan Vitázek sledovaný v závěsu Alešem Slaninou a Jiřím Machem, silná postava je Petr Gazdík, výborný je Milan Němec či Lukáš Vlček nebo Kristian Pekar. Dívčí část, Světlana Janotová, Ivana Vaňková, Mária Lalková či Radka Coufalová tu mají příležitost se vyřádit. Je tu několik velmi silných momentů, zápas dvou vlčáků umocněný světelnými efekty, očekávání Dlouhého Drápa a jeho jízda na motorce přes jeviště, svěží kabaretní výstup akrobatické dvojice či výstup kocoura Múse, jemuž dal Ladislav Kolář vnitřní moudrost a nadhled. Nejsilnější je ovšem příběh stárnoucí kočky Grisabelly, někdejší krasavice. Alena Antalová stojí o několik tříd nad všemi herečkami na scéně a to nejen vnitřní emoční silou, ale i pěvecky. Je to excelentní profesionální výkon, na který se nezapomíná. Kouzelný je nápad závěrečný, kdy dochází k reinkarnaci a z Grisabelly, kterou obklopí všichni, aby ji objali, je najednou překrásné mourovaté skutečné živé kotě! To musí dojmout i zatvrzelé srdce a kočička získala obdiv publika, že z těch reflektorů a z toho randálu orchestru a zpěvu zděšeně neutekla!

Vrcholem muzikálu je choreografie dvou dívek, Hany Kratochvílové a Anety Majerové. Je expresivní, dynamická a nápaditá, vytváří polyfonní strukturu, kdy několik skupinek tančí své figury, aby se doplňovaly a v závěru propojily. Dokáže zaplnit dva dlouhé hudební celky bez zpěvu či akce, jen tancem a udržet přitom napětí a pozornost diváka. Skvělý je prvek stepu, kdy byly přizvány ke spolupráci děti z Taneční a stepové školy R&P Brno manželů Bartůňkových, aby rozsvítily jeviště jako koťata.

Městské divadlo v Brně má tak na repertoáru skvěle připravený muzikál, provedený s nakažlivou euforií a chutí do života, která se přenáší do publika.