Černá labuť

Inscenace Černá labuť uvedená v únorové premiéře v brněnské Redutě, si pohrává s myšlenkou, jak důležitou roli mají neočekávané události v lidském životě i v historii. Výchozím textem je kniha esejisty Nassima Taleba, který se jako statistik a analytik zabývá zkoumáním pravděpodobnosti na profesionální úrovni. Jeho jazyk však není vědecky suchopárný. Právě naopak. Talebovy názory na setrvačnost lidského myšlení jsou podávány sdělně a vtipně. Taleb zdůrazňuje, že všechny pravdy platí jen do té chvíle, než se objeví výjimka. Mezi další Talebovy postřehy patří i to, že negativní překvapení silně převažují nad těmi pozitivními.

Černá labuť

Příklady, kterými jsou Talebovy názory podpořeny jsou tudíž v podstatě tragické. V krátkých scénách sledujeme zkázu Titaniku i italské lodi Costa Concordia, 11. září i tuzemské povodně. Jejich ztvárnění je ale pojato vtipnou až hravou formou. Pozornost je totiž soustředěna nikoliv na zkázu samotnou ale na momenty, které jí bezprostředně předcházely. Přesně takovou chvíli, kdy se stane něco, co se dosud nestalo a padne další z našich zavedených představ o světě, nazývá autor „černou labutí“.

Inscenaci v činohře brněnského Národního divadla nastudoval mladý režisér Braňo Holiček. Podle vlastních slov rád postupuje metodou řízené improvizace. Krátké scénky jsou prokládány nejen Talebovými myšlenkami ale i různými autoritativními prohlášeními či přímo hláškami, které jsou přijímány jako obecně platné, nebo tak aspoň chtějí působit. Zde se už inscenace neomezuje na Talebovy nápady ale často vkládá tuzemské aktualizace, jako třeba bohorovně omlouvané přešlapy našich prezidentů, přesvědčení o nevyhnutelnosti bezproblémového odchodu komunistů z polické scény apod. Ale nejde vždy jen o vtipy těžící z politické scény. Text se hemží i stručnými a trefnými replikami, kterým není radno věřit, jako např.: „Neboj, není nabitá.“

Vedle Taleba jsou jako autoři hry uváděni i režisér Holiček a dramaturgyně Ilona Smejkalová. Na výsledné podobě se ovšem nepochybně podílela i šestice herců (Magdaléna Tkačíková, Roman Blumaier, Michal Bumbálek, Jakub Šafránek, Martin Veselý a Milada Vyhnálková), která ztvárňovala všechny postavy s komediální nadsázkou. Dalším kladem inscenace je i to, že byť je vlastně klipovitě rozbitá do řady miniscén, prakticky neztrácí tempo.

Text a herecká akce jsou prakticky to jediné, na co se divák může soustředit. Výprava (Nikola Tempír) je tvořena jen bílou plachtou na zemi i na pozadí a s výjimkou parodické scény na téma televizního pořadu o vaření, už jen několika židlemi. Černá labuť je představení, které diváka inteligentně pobaví a přitom dokáže realitu ukázat z nezvyklého úhlu pohledu.