Černá Madona Brněnská

K jedné z nejdramatičtějších událostí v dějinách našeho města se vrací první inscenace letošního roku uvedená v činohře Národního divadla Černá Madona Brněnská. Autor textu i režisér v jedné osobě Zdenek Plachý zasadil děj do r. 1645, kdy Brňané čelili švédské přesile.

Černá Madona brněnská na prknech Mahenova divadla

Hned v úvodní bojové scéně se rozehraje hlavní zápletka. Městský radní Šerých (Petr Halberstadt) upadne i se svým synem do zajetí a švédský velitel Torstenson (Jan Grygar) ho postaví před neřešitelné dilema. Svého syna zachrání pouze, když zradí celé obležené město. Tato dramatická zápletka ale místo toho, aby gradovala, ustupuje do pozadí ve prospěch jiných motivů. Tím je například románek mezi odhodlaným velitelem obránců de Souchesem (Martin Sláma) a ženou radního Šerých (Jana Štvrtecká). V postupujícím ději na sebe čím dál víc strhává pozornost další radní Johann Fischer (Ján Jackuliak) zprvu komická, ušlápnutá figura, která se ale pro svou bezohlednou mocichtivost záhy stane vážným nebezpečím pro všechny obyvatele města.

Na ději je patrná určitá roztříštěnost a nedotaženost ústředních motivů. Není jasné, zda má být hlavním motivem dilema radního Šerých mezi otcovskou láskou a zradou nebo destruktivní, sebestředný egoismus radního Fischera. Ty mají mezi sebou zprvu jen volnou vazbu a tato dvojkolejnost příběh neakceleruje, ale tříští. Vyprávění navíc klouže po povrchu postav i romantického děje.

Tragické válečné události jsou vyvažovány komickými vedlejšími figurkami, které mají dokreslovat život v obleženém městě. Jednou z nich je věčně nespokojená a panovačná matka radního Fischera (Marie Durnová) neustále peskující svého syna. Rovněž scény z jednání městské rady jsou především plné nepříliš poutavého žabomyšího hašteření.

Důležitým motivem děje má být mariánské zjevení, které posílí odvahu a víru obránců a předznamená porážku útočníků. Samotné zjevení je ovšem pojato snad až příliš doslovně a chybí tu prostor pro jakýkoliv náznak tajemství, což je škoda. Mariánské zjevení nevidíme na divadle zas tak často. Páter Martin Středa (Vladimír Krátký) tu vystupuje jako zastánce rozumu i muž pevné víry a je nutné ocenit věcné, nehysterické ztvárnění této postavy duchovního.

Scéna Daniela Dvořáka vsadila na bezpečně realistické pojetí. Hudba Zdenka Plachého naproti tomu působí zajímavě a nápaditě. Inscenace je přínosem pro dnešního diváka především jako ilustrace dávného dramatu. Nový pohled ani novátorské zpracování však nenabízí