Co je na konci provazu

Hned na začátku je divák bez dlouhých okolků svědkem vraždy. Zná oběť i pachatele. Tento „columbovský“ úvod nás rychle vtáhne do děje. Jak se ukáže, motiv pachatelů není právě tuctový. Ani vyšetřování se nepodobá ničemu, na co jsme z detektivek zvyklí. Ostatně hra Provaz z roku 1929 znamenala pro britského autora Patricka Hamiltona první skutečný úspěch.

Povaz

Studenti Brandon a Granillo se rozhodnou být důslední ve svém odhodlání dosáhnout parametrů nietzscheovského nadčlověka a nenechají se svazovat tak přízemními záležitostmi jako je morálka, svědomí nebo trestní právo. Démonický Brandon (Miroslav Novotný) je inspirátor a hybatel celé akce. Jeho bojácnější přítel Granillo (Martin Veselý) dělá pod Brandonovým vlivem, co je potřeba, ale přece jen v něm zůstává víc lidskosti.

Brandon je také původcem plánu uspořádat v bytě, v němž je ukrytá mrtvola, večírek. Na scénu postupně přichází hosté. První se objeví Brandonův mladší spolužák Raglan (Lukáš Černoch), ve společnosti nešikovný, nejistý a upjatý. Záhy do bytu vpadne suverénní, vyzývavě oblečená mladá básnířka Leila (Iveta Austová). Vrcholem cynismu je, že mezi pozvanými je dokonce i otec oběti Johnstone Kentley (Bedřich Výtisk), milovník knih, které jsou ostatně na scéně navršeny v několika hromadách. S panem Kentleym přijde i jeho sestra, roztržitá knihomolka, tichá paní Debenhamová (Eva Novotná). Nejvýraznějším hostem je ovšem bohémský literát Rupert Cadell (Martin Siničák), který se vzdor svému poněkud pozérskému chování, projeví jako překvapivě vnímavý pozorovatel. Tento mladík v nepřehlédnutelném obleku (kostýmy: Kateřina Bláhová) se nenápadně stává protihráčem obou pachatelů a stupňuje napětí příběhu.

Scéna Pavla Boráka je jednoduchá, vévodí jí truhlice, která i v ději zaujímá důležité místo. Příběh nevyžaduje žádné složité přestavby, vše se odehrává prakticky v jednom prostoru. Vedlejší pokoj, kam se část společnosti uchýlí kvůli tanci, je od místa činu oddělen jednoduchým závěsem. To je funkční řešení, které nepřetěžuje scénu zbytečnými rekvizitami.

Provaz, uvedený v brněnské Redutě v režii Ondřeje Elbela, zaujme zajímavě vystavěnou zápletkou se slušnými dialogy. Vyznění hry je bohužel oslabeno otevřeným, až nečitelným koncem. Celou dobu se příběh pohybuje v logicky vymezeném prostoru. Sledujeme vrahy, poznáváme jejich motiv, jejich troufalou hazardní hru. Chtě nechtě očekáváme rozuzlení, ale místo toho děj vyústí v dosti rozpačitý závěr.