Deset malých černoušků

Po devíti letech se činohra Mahenova divadla vrátila k rozsáhlému dílu populární Agathy Christie. Po nepříliš povedené Pasti na myši uvedené v roce 2004, která jako by si nedokázala vybrat, jestli chce být víc detektivkou nebo komedií, představila v dubnové premiéře vlastní zpracování slavné detektivky Deset malých černoušků pod názvem A pak už tam nezbyl ani jeden.

Režisérovi Peteru Mankoveckému se tentokrát povedlo scénu brněnského Národního divadla vcelku rozhýbat. Ve svěžím a nápaditém provedení byla také hlavní síla inscenace.

10 malých černoušků

Herecké výkony byly odvedeny na slušné úrovni a hladce uváděly diváka do děje. Postavy se podařilo prezentovatjako vyhraněné a zajímavé charaktery. K výrazným představitelům patřil Ján Jackuliak (energický Lombard), Petr Halberstadt (bývalý policista Blore), Zdeněk Černín (mazaný soudce Wargrave), Petr Bláha (sluha Rogers) a Lucie Schneiderová (sekretářka Claythotnová).

Pro inscenaci byla charakteristická jistá nadsázka, která odlehčovala jinak v podstatě dost temný příběh, jehož ústředním motivem jsou vytěsněné pocity viny za zločiny z minulosti. Jakkoliv jsou všichni hosté v bizardním sídle na jinak pustém ostrově odlišní, spojuje je téma nepřiznané viny. Zde ovšem jemné odlehčení nebylo na překážku stupňování napětí, které je pro příběh podstatné. Konverzační humor, který občas problesknul, se s napínavým dějem dobře doplňoval a takového efektu není úplně jednoduché dosáhnout.

Kostýmy (Jana Kuttnerová) i některé detaily, například mobilní telefony, kterým chybí signál, posunuly příběh do současnosti. Podstatnější roli, ale tato aktualizace nehrála. Scéna (Pavol Andraško), která zůstává po celou dobu prakticky beze změny, představuje halu, v níž se postavy setkávají a hlavně také záhadně umírají. Její členění s točitým, kovovým schodištěm umožňuje přístupem do patra vytvořit ještě další prostor a rozšířit tak pole pro herecké akce.

Inscenace této detektivky bez detektiva bude v repertoáru „Mahenky“ reprezentovat inteligentní zábavu, což rozhodně není málo.