Figarova svatba

Činohra Mahenova divadla se s letošní sezónou rozloučila komedií Figarova svatba inscenovanou v režii Tomáše Svobody. Autor D. C. Jackson, který byl dokonce červnové premiéře osobně přítomen, se nechal Baumarchaisovou předlohou inspirovat pouze volně. Děj přesunul do současnosti a situoval jej do rodného Skotska, do prostředí velkého finančního ústavu.

Figarova svatba

Figaro (Roman Blumaier) je mladý finančník, který plánuje fůzi svého malého podniku s jednou z předních bank v zemi. Té šéfuje sir Randall (Jan Grygar), jehož slabostí je něžné pohlaví. Je to právě Figarova snoubenka a obchodní partnerka Suzanne (Jitka Jackuliak), která mu padne do oka. Sir Randall se jí snaží přimět k sexu bez ohledu na to, že její svatba s Figarem je plánována, právě tak jako samotná fůze, na tento den. Na Suzanne čím dál víc dotírá a nakonec je ohrožen i plánovaný společný podnik. Do Figara je ovšem zároveň zamilována asistentka Margery (Eva Novotná). Dělá si na něj nárok kvůli slibu, který ji Figaro kdysi žertem dal. Všeobecný milostný propletenec doplňuje ukrajinský poslíček Pavlo (Martin Veselý), toužící po nejvýše postavené ženě v podniku – lady Rosině (Klára Apolenářová), zanedbávané manželce sira Randalla a také účetní Barry (Vladimír Krátký) nyjící po odmítavé Margery.

Z těchto bohatě rozvětvených, i když jednostranných, motivů je rozvinuta konverzační komedie. Hlavní předností Jacksonova textu byly svižné, převážně vtipné dialogy a děj, který se vcelku hladce odvíjí. Obojí je občas vylepšeno smyslem pro nesmysl, např. když se účetní kvůli své duševní rovnováze převléká za tučňáka. Funkci spolehlivého retardéru plní pouze zpěvy, kterými je děj prokládán. Textově neřeknou nic nového a ani hudebně nejsou příliš zajímavé. Musí se jim ovšem přiznat, že jsou sympaticky stručné.

Herecké výkony si zaslouží ocenění i za to, že komedii s lechtivým námětem dokázaly zprostředkovat vkusně a bez trapností. Nápaditá byla i scéna Nikoly Tempíra, která pomocí konstrukce v pozadí vytvořila další kancelářské prostory, kde rovněž probíhaly herecké akce a dodávaly dění dynamiku.

Figarova svatba je inteligentní komedií, která si z klasické předlohy bere základní smysl příběhu a zdařile jej převádí do současnosti, do specifického prostředí bankovního ústavu chápaného jako dnešní sídlo moci.