Funnny girl je výborné komediální divadlo

Hudební scéna Městského divadla v Brně uvedla jako první premiéru sezóny muzikál Funny Girl. Titul, který nenechá chladným muzikálového diváka a přiláká jistě i diváka filmového. Film s Barbrou Streisandovou  a Omarem Sharifem měl obrovský úspěch i u českého publika.

Příběh, který napsala Isobel Lennartová podle skutečné broadwayské hvězdy Fanny Briceové, je fascinující svojí lidskou pravdivostí, přestože je to v podstatě pohádka o chudé dívce, která ke štěstí a penězům přišla. Jenže svojí cílevědomou tvrdou prací a jedinečným nadáním a princ jí bohatství nepřinesl, spíš naopak. O to je příběh životnější.

Funny Girl

Hana Holišová jako Fanny Briceová ve hře Funny Girl | foto: jef Kratochvil, archiv MdB

Divadelní zpracování má ovšem jiné možnosti výpovědi, než filmové. Na Broadwayi se dílo objevilo v roce 1964 a o čtyři roky později byl natočen film. Uvedení na Hudební scéně Městského divadla v Brně bylo 22. září a protagonisté to vůbec nemají ve srovnání s filmovým hvězdným obsazením lehké. Ale plní své role na výbornou.

Brněnskou premiéru připravil německý režisér Pavel Fieber, který se už v Městském divadle představil několika vynikajícími inscenacemi (například Kabaret, Evita….).  Na této hře, která je v podstatě komorní záležitost, ukázal svoji schopnost pracovat s intimním světem herce, stejně jako vytvořit s malými prostředky kvalitní show. Vytvořil divadlo nabité člověčinou a neutuchající energií. Nositelem energie je však především hudba Jula Styneho. Za dirigentským pultem ji přetváří do reality Caspar Richter, který opustil svět opery, aby se vrátil na cestu muzikálu, která je jeho životem a pravým posláním. Pod jeho taktovkou pulsují svěží a energická tempa jistě a pevně, aniž by zvukově ohrozil zpěváky a při tom rozehrál a vyvážil při tom všechny barvy partitury. Vyrovnává se s nadhledem a elegancí i s hudbou Čajkovského. Sešel se tu zkušený a invenční inscenační tým, který se skvěle doplňuje.

Premiérovou Fanny byla Radka Coufalová. Drobná a křehká, v citových a introvertních scénách dojímá svojí zranitelností a pravdivostí, aby obratem přešla do jiskřivé či pokřivené komiky, nebo si jen tak užívala jako prostořeký fracek. Její schopnosti imitační a pohybové jsou obdivuhodné, kolečkové brusle či Labuť s ploutvemi třesou bránicemi diváků a práce s partnerem je plná napětí, aby obratem přešla v komiku či krutou realitu. Pěvecky prokázala vyzrálost hlasu a plný, barevný témbr. Partnerem jí byl Aleš Slanina, který sice nemá pro své mládí a poněkud mile neohrabaný projev přesvědčivost protřelého falešného hráče, zato mu divák víc věří, že se chce za každou cenu vyrovnat své úspěšné ženě. Další účinkující jsou této ústřední dvojici rovnocennými partnery, vždyť jde o zkušené a vynikající herce – Igor Ondříček, Zdeněk Junák, Jan Mazák, Zdena Herfortová, Lenka Bartolšicová, Jana Musilová, Květoslava Ondráková – tohle „obstarožní“ dámské kvarteto si s plnou parádou užívá zpěv, tanec i komiku a jsou neodolatelné.  Funny Girl je inscenace, která se na Hudební scéně Městského divadla v Brně skutečně povedla!