Havel v zemi čeledínů

Současný šéf činohry brněnského Národního divadla Martin Františák je velmi aktivním tvůrcem. Za poslední tři měsíce realizoval se souborem ND už dvě režie (Oidipus, Ďáblice), obě velmi zdařilé. A v únorové premiéře hry Havel v zemi čeledínů se navíc představil i jako dramatik.

Havel v zemi čeledínů

Autor si zvolil pro děj příběhu vesnický statek, kde žije stárnoucí učitelka na odpočinku Švecová (Marie Durnová), která oplakává svého zemřelého muže a ztraceného syna Marka (Roman Nevěčný). Její druhý syn Jura (Petr Halberstadt) je právě propuštěn na prezidentskou amnestii. Byl odsouzen za údajnou vraždu svého bratra, a tak není doma vítán. Situaci navíc komplikuje i fakt, že jeho žena Markéta (Dana Pešková) v době jeho věznění začala žít s Lubošem (Jan Grygar). Luboš, bývalý esenbák, je i za nových poměrů mocný muž bez skrupulí. Naznačuje se, že vesnici, díky svým známostem a informacím z minulosti, v podstatě stále ovládá. Jak se ukáže, podílel se i na nezákonných kšeftech, které vedly k tragédii v rodině Šveců.

Prezident Václav Havel (Michal Dalecký), po dost rozpačité a v podstatě zbytečné forbíně na začátku představení, přijíždí na moravskou vesnici, aby zaštítil rockový festival, který se tam koná. Celkem očekávaně zastupuje svět ideálů a tvoří protiklad drsnému prostředí, kde se účty vyřizují dosti surově. Kromě osvěžujícího nápadu konfrontovat tyto dva tak odlišné světy už ale nic dalšího, myšlenkově nového tato konstrukce nepřináší.

Záhy se ukáže, že Havel dobře zná i matku Švecovou.  Seznámili se už před revolucí, když v její stodole pořádali koncerty Plastici. Myslím, že tady, a nejen tady, se projevuje přílišná rozkročenost a tím i nejasnost některých postav. Je matka Švecová tvrdá selka, přísná na sebe i ostatní, nebo bývalá členka hudebního undergroundu? Je Luboš policajt, mafián, starosta nebo všechno dohromady? Nelze se ubránit dojmu, že méně by znamenalo více. Autor navíc pracuje s motivy, které si spojujeme s nedávnou minulostí zejména díky médiím. Využívá vděčné kauzy jako lehké topné oleje, do děje zasahuje vševládnoucí mafie, proti níž není odvolání.

Z hereckých výkonů zaujme nejvíc M. Durnová, která přesvědčivě ztvární nesmlouvavou hlavu rodu. Rovněž P. Halberstadt jako propuštěný vězeň a jeho protipól bezostyšný manipulátor v podání J. Grygara odvedli dobrý kus práce. Scéna Pavla Boráka je temná jako celý příběh a zároveň dává hercům dost prostoru k akci.

Hra zaujme tím, že se snaží ztvárnit ne příliš vzdálenou minulost. Zároveň je ale škoda, že se jí příliš nepodařilo překročit naše představy o současnosti vytvořené zejména v mediálním prostoru.