Jak chutná moc

Jako první premiéru letošní sezóny zvolila činohra Národního divadla román slovenského autora Ladislava Mňačka Jak chutná moc, kterou v adaptaci dramaturga Tomáše Vůjtka uvedla brněnská Reduta. Mňačkův portrét bojovného, zásadového komunisty, který propadne morální i fyzické zkáze poté, co se z něj stane funkcionář, byl pro svou působivost a autenticitu velmi aktuální nejen v době svého vzniku v roce 1967 ale i v pozdějších normalizačních letech.

Jak chutná moc

Děj hry se odvíjí v zákulisí krematoria, kde při probíhajícím státním pohřbu na zasloužilého nebožtíka vzpomínají lidé, kteří jej znali v různých fázích jeho života. Především je to fotograf Frank, který jím byl fascinován už od mládí a teď má zvěčnit davy „spontánně truchlících“. Frankův obdiv ale po přítelově změně v sobeckého státníka vyprchá a vyústí do zklamání. Frankova postava si vyžádala ztvárnění dvou herců. Michal Dalecký prezentuje hledajícího, důvěřivého mladíka stále se konfrontujícího se svým vzorem. Pavel Polášek představuje fotografa v přítomnosti jako člověka sice skeptického, ale zároveň notně zmoudřelého. Oba herci mají poměrně střízlivý vyjadřovací rejstřík.

Hlavním dilematem inscenace režírované Ondřejem Elbelem byl způsob jak přiblížit dnešnímu divákovi postavu zemřelého funkcionáře, který v mládí pro Franka představoval nebojácného a rozhodného přítele, s nímž sdílel komunistické přesvědčení. Elbel scény vzpomínání na mládí, kdy Frank i jeho idol vášnivě prožívají svůj leninský zápal, pojal v groteskní stylizaci. Z pozdějšího státníka vytvořil jakéhosi komunistického Mirka Dušína, který je směšný svým neustále demonstrovaným fanatickým zápalem. Z karikatury ovšem nevznikne živá postava, čímž je oslaben i životní příběh muže, který kdysi dokázal působit přinejmenším přesvědčivě a možná i podmanivě. Právě tuto proměnu, která ovšem tvoří jádro Mňačkova textu, se tak podařilo zprostředkovat jen částečně.

Na důstojný a bezchybný průběh pohřbu dohlíží černě oděný ceremoniář (Václav Vašák). Vašák pojímá svého „spalovače mrtvol“ jako distingovaného, ale nekompromisního manipulátora, který tvoří protiváhu k lidsky působícímu Frankovi. Jednu ze zásadních otázek klade státníkova milenka a později druhá manželka (Eva Novotná): „Němců jste se nebáli, proč se bojíte teď?“ Strach rozežírá osobnosti i vztahy a zničil i vztah pohřbívaného s jeho synem Martinem (Petr Jarčevský). Postavu podlézavého tajemníka, který je nucen si co nejdříve najít nového vůdce, kterému bude sloužit, ztvárnil se smyslem pro svéráznou komiku Michal Bumbálek.

I když karikováním některých motivů se příběh poněkud zploštil, patří tvůrcům inscenace uznání za to, že se rozhodli přiblížit dnešnímu divákovi autentické svědectví o životě za totality.