Jak je důležité míti Filipa

Po třech letech se činohra Mahenova divadla vrátila k dílu Oscara Wildea. Zatímco Macečkův Ideální manžel uvedený v roce 2009 měl ambice novátorského zpracování, tak inscenace populární hry Jak je důležité míti Filipa vsadila spíš na tradiční pojetí. Výsledkem je zdařilá konverzační komedie. Režisér Roman Groszmann se spolehnul na původní předlohu, kterou částečně upravil, ale obešel se přitom bez násilných aktualizací. Podařilo se mu navodit dojem lehkosti a přirozenosti důležitý pro komedii tohoto typu.

Jak je důležité míti Filipa

Vcentru pozornosti stojí dvě ústřední postavy mladíků, kteří s notnou dávkou šikovnosti vedou dvojí existenci. Do jejich životů ovšem, jak jinak, zasáhne láska. David Kaloč jako navenek solidní Worthing a hostující Petr Jarčevský, který ztvárnil temperamentního Moncriffa, se ve svých rolích viditelně cítili dobře. Pozoruhodný byl i jejich překvapivý pokus o forbínu během prvního dějství, který prohloubil ve hře prvek hravosti a nadhledu nad samotným příběhem. Oba mladí muži, lační sladkého života, jsou povahově rozdílní, což mezi jejich charaktery vytváří potřebné napětí. Kontrastuje zde opatrné, zakuklené lišáctví Worthinga a impulzivní hochštaplerství Moncriffovo, který dokáže vše vsadit na jednu kartu.

Jako herecky výrazná osobnost se během této sezóny vyprofilovala Magdaléna Tkačíková. Již na podzim v inscenaci Radúz a Mahulena se v titulní ženské roli prosadila a přispěla velkou měrou k tomu, že z odlehlé romantické látky vznikl zajímavý zážitek. Také ve „Filipovi“ uplatnila svůj talent pro poctivý, nepřezíravý postoj k roli, přirozenost a uměřenost v gestech, které si většinou zachovala i v postavě mladé, zamilované Cecilie.

Hra má v podstatě komorní obsazení a i prostřednictvím vedlejších rolí se podařilo hercům držet děj v poloze inteligentního humoru. Týká se to zejména Dity Kaplanové (rázná Lady Bracknellová), Terezy Groszmannové (vdavekchtivá baronesa Gvendolina), Marie Durnové (staropanenská slečna Prismová) a Vladimíra Krátkého (kanovník Chasuble).

Scéna Sylvy Markové, která spolupracovala s Groszmannem už při jeho adaptaci Stokerova Draculy (Nemrtvý aneb Upír z Transylvánie), byla postavena na jednoduchých prvcích využívajících velkých stylizovaných liter, z nichž se skládá Wildeovo jméno. Tempu děje by sice prospělo mírné zrychlení, ale i tak lze toto zpracování klasické komedie Jak je důležité míti Filipa považovat za zdařilou, inteligentní zábavu.