Jubilejní Taneční most se sklenul z Dortmundu

V neděli 13.října se v Janáčkově divadle představil Dortmundský balet (Ballett Dortmund). Stalo se tak v rámci projektu Taneční most – Tanzbrücke, který se zmíněného dne konal podesáté. Odstartoval v roce 2004 dodnes vzpomínaným uvedením Zdi (The Wall) v podání tanečníků z Essenu.

Taneční most

Taneční most si od svého vzniku klade za cíl propojovat taneční kulturu České republiky a Německa. Nejde však o jednosměrnou cestu od našich západních sousedů do jihomoravské metropole a dalších českých divadel, putuje se totiž i směrem opačným. Takže jde o vzájemné obohacování, z něhož profitují obě strany.

Letošní jubilejní Taneční most nejprve před pauzou nabídl osm kratších čísel, z nichž pět patřilo hostům z Dortmundu, dvě tanečnímu páru z Vídeňského státního baletu, který tvořili rodačka z Petrohradu Maria Jakovlevová (Maria Yakovleva) a Maďar Richard Szabó, přičemž o tečku za tímto předpřestávkovým blokem se postaralo trio z domácího hostitelského souboru Emilia Vuorio, Adam Sojka a Filip Veverka. Výstup 3,4 He (choreografie Adam Sojka a Martin Svobodník) však spíše než svým aranžmá zaujal balonkovou složkou výtvarnou.

Tandem z Vídeňského státního baletu, který v obou svých výstupech nabídl klasický tradiční tanec, excelovat v pas de deux z Minkusova baletu Don Quijote v kodifikované choreografii legendárního Mariuse Petipy, zatímco duet z Prokofjevova Romea a Julie přece jen působil trochu akademicky a tudíž studeně.

Po pauze následovalo stěžejní číslo večera, a sice Cantata v choreografickém uchopení Maura Bigonzettiho, který je považován za nejslavnějšího novodobého italského choreografa. Balet diváka zavádí do vesnice v Apulii, kde se každý rok ženské pokolení „zblázní“ a začne divoce tančit „jako po kousnutí tarantulí“. Rozdivočelá italská náves sice v podání Dortmundského baletu dýchala nezkrotným temperamentem, Bigonzettiho rukopis přesto mohl v tomto jednoaktovém baletu, který akcentoval výstupy celého kolektivu, leckomu připadat přece jen stereotypní a bez výraznějšího smyslu pro gradační tah. Soubor Dortmundského baletu se nicméně v této folklorem nasáklé Cantatě (italská lidová hudba, Gruppo Musicale Assurd) – stejně jako v sólech prvé části večera – prezentoval coby technicky zdatný ansámbl nabitý nemalou dávkou energie.

Zákonitě jiskra tohoto náboje přeskočila do celkem slušně zaplněného hlediště, takže správně nažhavené publikum reagovalo velmi vstřícně, ba až fandovsky. Dvacetiminutové zbytečně rozvláčné úvodní proslovy zjevně „přinutily oponu“, aby se před přestávkou ovace neprotahovaly a ztracený čas tak ubral na svém skluzu.

Každopádně byl ale tento dortmundský Taneční most nesporným obohacením brněnského baletního života, byť zmíněný večer v kontextu celého desetiletí tohoto projektu představoval spíše solidní průměr než špičku.

 

Vladimír Čech

Inzerce

KAM v Brně... listování

KAM v Brně... redakce

KAM v Brně - kontakt

Vydavatel:
KAM v Brně...
TIC BRNO, příspěvková organizace
Radnická 2
602 00 Brno

Dodavatel:
Pocket media s.r.o.
Jakubské nám. 644/3
Brno 602 00

Kontakt redakce:
e-mail: redakce@pocketmedia.cz

Kontakt inzerce:
e-mail: obchod@pocketmedia.cz

Kontakt předplatné:
e-mail: info@pocketmedia.cz
telefon: +420 773 287 307