Jules a Jim nebo Šimon a Matouš?

Román Henri-Pierra Rochého Jules a Jim známe i z pozoruhodné filmové verze francouzského režiséra Francoise Truffauta. Jde o citlivý, místy až absurdně laděný příběh o vztahu dvou přátel a jedné ženy. Na začátku vyprávění žije trojice bezstarostným, hektickým životem, v němž si vzájemná láska a přátelství nepřekážejí. Teprve v druhé části se Kattyina potřeba a touha vyhledávat stále nové zážitky a známosti s dalšími muži projevuje ve své tragické podstatě.

Režie Anny Petrželkové v brněnské Redutě ale nedokázala zprostředkovat onu lehkost a jemnost, která k příběhu patří. Rozverné začátky bohémského trojlístku jsou zde ztvárněny formou frašky. Naivní, ploché vtipkování a hlášky typu „lezé do tramvajé, žeré mandlé“ (nevymýšlím si, opravdu to tam zazní.), nemá s elegancí a duchaplností původní předlohy nic společného. Divák si klade otázku, proč si tvůrci pro takovou nevalnou klauniádu ve stylu prvoplánové potrhlé komedie vybrali tak jemný a těžko uchopitelný text.

Jules a Jim – Michal Dalecký, Petra Bučková, Jiří Kniha

Lépe se jim dařilo v části příběhu, kde zaznívají tragičtější tóny, a kde se děj také více opírá o předlohu. Je tu více prostoru k prokreslení nejednoznačných charakterů jednotlivých postav. Inscenace má tedy naštěstí vzestupnou tendenci. Po úvodním nepovedeném hloupnutí se ale špatně přeřazuje do vážnější polohy. Nakonec se to přece jen podaří, jenže je to, jako když do tramvaje sice naskočíte, ale zůstanete na posledním schůdku.

Inscenace si vystačí s komorním obsazením. Jiří Kniha (nesmělý Jules), Michal Dalecký (světák Jim) a Petra Bučková (nespoutaná Katty) umí zvlášť v obsažnějších momentech zaujmout diváka a ovládnout situaci. Škoda jen, že se hra prokousává k zajímavějším polohám tak dlouho.

Scéna Zuzany Štefunkové na jeviště přesunula i hlediště, takže umožnila bezprostřední kontakt herců s publikem, který zejména zpočátku sehrává důležitou roli. Inscenace se nakonec k podstatnějšímu obsahu propracuje, obávám se ale, že pro milovníky Truffautova filmu, neřkuli Rochého textu bude zklamáním.