Kabaret Hrabal voněl pábením

Jak byste definovali pábení? Leckdo tento běžně těžko definovatelný výraz především spojuje s tvorbou Bohumila Hrabala. Sto let od jeho narození uplyne příští rok a k tomuto výročí připravili adepti činoherního herectví Divadelní fakulty JAMU první premiéru této sezony na scéně Studia Marta. Nazývá se Kabaret Hrabal.

Kabaret Hrabal

I s pauzou dvouapůlhodinové pásmo divadelních skic z díla jubilanta připravil Ivo Krobot, jehož renomé je zárukou, že ani studentské představení neodbyde. S desítkou kandrdasů, tedy s pěticí dívek a kvintetem hochů plus Romanem Ježem u klavíru připravil velmi poetickou koláž, v níž jsou připomenuty Hrabalovy milníky jako např. Taneční hodiny pro starší a pokročilé, Obsluhoval jsem anglického krále, Příliš hlučná samota apod., přičemž největší prostor dostaly Ostře sledované vlaky.

Krobotovi se podařilo jednotlivé výstupy uspořádat tak, že jeden v druhý přecházejí plynule bez jakýchkoli švů. Jednolitý tok hrabalovského pábení lahodí očím i uším, takže si troufám říct, že může dokonce poopravit názor na tohoto spisovatele těm, kteří ho, jak se lidově říká, dvakrát nemusí. Společným jmenovatelem scének je jejich poetický náboj, takže i ty vulgární výrazy snad tolik neurážejí jemněji založené dušinky. Herecký tým působí obdivuhodně vyrovnaně a sehraně, mladistvá vitalita z nich přímo stříká a je celkem jedno, jde-li o pasáže činoherní nebo vokální projevy či pohybovou zdatnost, kterou na druhé straně nejednou koriguje choreografické aranžmá. Kéž by jamákům jejich vitální mladistvé nasazení vydrželo co nejdéle!