Kouzelná flétna v Radosti je pro radost malým i velikým

Divadlo Radost už dlouho není jen divadlo loutkové, přestože v něm loutky hrají. Hrají tu ale i dospělí a to nejen pro děti, ale pro lidičky „ od tří do sta let“. Ale nejde tu o stáří či mládí, jde o to, umět v sobě vyvolat hravou a vnímavou duši a umět se radovat.

Kouzelná flétna

Třetí premiéra této sezóny má velké ambice. Vytvořil ji v roli libretisty, hudebního aranžéra i režiséra principál divadla Vlastimil Peška a jako parťáka si přizval stejně hravého a tvořivého ducha, Wolfganga Amadea Mozarta. Zcela určitě s jeho svolením (a možná mu i geniální Mozart popřál hodně zdraví k šedesátinám a koukal mu celou dobu přes rameno a radil mu), vypustil všechny zátěžové, vážné a zednářské scény a motivy a ponechal zásadní kostru příběhu. Orchestr, pod vedením dirigenta a současně klavíristy Igora Rusinka, zmenšil na pět hráčů (klavír, housle, violoncello, flétna a cimbál) a zapojil je, jako již mnohokrát, akčně a vtipně do děje. Takže boj o partnerské a milostné vztahy dostal další rovinu, orchestrální. Na scéně roztočil nápaditý kolotoč gagů, efektů, nástrah, loutek, herců i skutečných operních pěvců. Na nápadité a variabilní scéně a ve fantaskních kostýmech Pavla Hubičky je stále se na co dívat, o překvapení a efekty není nouze a pěvci zpívají, tak jak mají. Aby se srovnali hosté, profesionální operní pěvci s ostatními členy divadla Radost, je zapojeno ozvučení, nutno pochválit zvukaře, že velmi citlivě.

Na představení je nejcennější snad to, že si nikdo nehraje na „umění“ a všichni se nadšeně baví. Děti snadno chápou příběh, který je podán srozumitelně a i „zlé“ postavy jsou podávány s humorem a s půvabem. Dokonce i bídný Monostatos v podání Radima Sasínka a jeho průvodci bachaři – hroši, jsou vlastně k zulíbání. Krásný princ Tamino, poněkud natvrdlý a nemotorný, je v podání Petra Šmiřáka milý a hezky zpívá, impozantní Martina Králíková z opery Národního divadla v Brně jako Královna noci a Aneta Bendová, studentka operního zpěvu Konzervatoře v Brně jako Pamina, jsou profesionálky a zvládají role na jedničku. Sarastro v podání Zdeňka Ševčíka je za hodného tatíka a Papageno s Papagenou (Pavel J. Riedl a Sandra Riedlová) jsou roztomilí a v pěveckých kreacích přirození.

Překvapivě zdařilý výsledek jde dokonce i trochu dál, vytváří v hledišti skvělou atmosféru a spojuje publikum do množiny přátel. Možná, že v takové atmosféře se kdysi Kouzelná flétna premiérovala v divadle Na Vídeňce, u libretisty Schickanedera, kde ji přijali nadšeně děti i dospělí, přesně tak, jako nyní v Radosti. A proto - vezměte děti a hurá na Kouzelnou flétnu!