Král Oidipus

Velmi kvalitní prací se představil nový šéf činohry Mahenova divadla Martin Františák v roli režiséra inscenace Sofoklova Krále Oidipa. Ten byl uveden v předvánoční premiéře a stal se zatím nejvýraznějším zážitkem, který jsme mohli v této sezóně na scéně brněnského Národního divadla vidět.

Král Oidipus

Františák prokázal, že má jako režisér příjemně uvolněný a přitom sebejistý rukopis. Dokázal zprostředkovat toto klasické dílo prakticky v celé jeho šíři. Přitom příběh v jeho podání se obešel bez doslovné popisnosti. Především se však spolehnul na sílu původního textu a nepotřeboval do hry vkládat nové významy za každou cenu. Vsadil na sílu významů původních, což se mu velmi vyplatilo.

Titulní roli Oidipa předurčeného ke zkáze ztvárnil Martin Siničák velmi uměřeně, nápaditě a přitom dynamicky. V náročné roli, v níž sebejistý vladař postupně odhaluje míru svého neštěstí a zatracení, dokázal podat více než přesvědčivý výkon. Helena Dvořáková (alternuje Eva Novotná) ztělesnila královnu Iokasté s elegancí a nadhledem, bez hysterie a přitom působivě. Iokastin bratr Kreón (Tomáš Šulaj) oděný do koženého kabátu vystupuje vůči Oidipovi odměřeně. Jejich vzájemný vztah Siničák i Šulaj šikovně balancují mezi přátelstvím a nedůvěrou.

K celkově dynamickému vyznění přispívá také kvarteto hudebníků hrajících přímo na scéně. Navíc je inscenace obohacena dalším prvkem – sborem deseti Thébanů, který často doprovází živou hudbu zpěvem (hudba: Nikos Engonidis). V řadě scén jsou také jeho členové opatřeni maskami a tanečním pohybem podtrhují děj.

Kostýmy Marka Cpina jsou vesměs jednoduché a kladou důraz na charakteristiku postav nebo odrážejí jejich vývoj, jako v případě samotného Oidipa. Autorem scény je rovněž Marek Cpin. Převládá na ni bílá barva a dominují ji dveře tvořící vstup do paláce, kde se prakticky celý děj odehrává. V podstatě si však scéna vystačí s  minimem rekvizit.

Na tragickém příběhu Oidipa si uvědomíme nepřekonatelnou sílu, kterou představuje v antickém světě osud. Ačkoliv se thébský vládce aktivně brání svému předurčení stát se vyvrženým zločincem, není mu to nic platné. Věštbě nelze uniknout. Tvůrcům inscenace patří uznání, za to že dokázali toto antické drama zprostředkovat dnešním divákům zajímavou a působivou formou. Král Oidipus bude v repertoáru brněnského ND nepochybně představovat jeden z jeho vrcholů.