Krvavá svatba v hustém závoji Lorkovy poezie

Krvavá svatba, první díl trilogie poetických venkovských tragédií Federika Garcíi Lorky, vznikla v roce 1933 a je zřejmě vůbec nejznámějším dílem tohoto španělského básníka, dramatika, režiséra a kreslíře. Lorca se v něm inspiroval skutečnou událostí, kdy španělská nevěsta v den své svatby utekla od svého nastávajícího se svou dávnou láskou z dětství. Oba horkokrevní rivalové se pak vzájemně povraždí.

V poslední březnový večer uvedlo tuto hru v premiéře Divadelní studio Marta, scéna Divadelní fakulty JAMU. Pro letos čtyřiadvacetiletého režiséra Juraje Augustína byl Lorkův originál pouze výchozí inspirací – spolu s dramaturgyní Sabinou Machačovou narouboval totiž do hry citace z řady Lorkových básní. Původní celkem prajednoduchá dějová linka se tak výrazně „zahustila“ natolik, až leckterý divák může nabýt dojmu, že se v tomto poetickém závoji zejména v rozsáhlé expozici ztrácí. S přibývajícím časem se však zhruba osmdesátiminutová nonstop inscenace rozklene s veškerou svou poetickou úderností. Jamácká Krvavá svatba není sice prvoplánově lehce rozlousknutelným oříškem, ale vnímavý divák nakonec z Marty odchází s vědomím, že byl svědkem zdařilého nastudování.

Režisér Juraj Augustín a Martin Ondruš, autor návrhů scény i černých kostýmů, ukotvili inscenaci v dominující černi. Stěžejní rekvizitou je dlouhý úzký stůl, kolem něhož jsou židle, na nichž spočívají aktéři. Jistě to má asociovat svatební hostinu, ale atmosféra už od začátku je tu evidentně spíše pohřební. Onen stůl není však pouze plocha pro talíře a lžíce, řada nejakčnějších výstupů se odehrává přímo na něm. Své stabilní místo u stolu nemá pouze alegorická dvojice fyzicky naprosto rozdílných chóristů, resp. kypře barokně rozkošatělá Luna (Jan Řezníček) a sportovně stavěná Smrt (Zbyšek Humpolec), kterýžto tandem komentuje veškeré dění. Inscenátoři umně využili divadelní sál, tam, kde se zpravidla hrává, sedí tentokrát publikum a opačně. Desetičlenný herecký tým působí naprosto vyrovnaně, takže by se slušelo každého připomenout jmenovitě. Za všechny tedy alespoň Alžběta Vaculčiaková jako Nevěsta, Jakub Rek v roli Leonarda a Vojtěch Říha coby Ženich.

Je dobře, že v této Krvavé svatbě, která vznikla vlastně na motivy stejnojmenné Lorkovy tragédie, kromě odvěkého sváru rozumu a citu, jenž přerůstá v erotický konflikt, nezaniká ani problém lidské samoty. Jedním z nejfrekventovanějších slov celé inscenované textové montáže je ostatně výraz „zeď“. Zeď, která vězní, zeď, z níž není úniku. Jestliže se však někomu může zdát, že je tu na osm desítek minut až příliš mnoho trudnomyslnosti, žádné obavy! Lorca i jeho jamáčtí upravovatelé nejsou agresivní, ani brutální. Ostatně zahalit tvrdou pravdu do poetického designu snad alespoň na divadle mnohdy marné není.