Mandragora

Niccolu Machiavelliho máme v povědomí zejména jako autora úvah o moci a vládnutí. Skutečnost, že psal také renesanční komedie a satiry, je podstatně méně známá. Děj Mandragory ovšem nezapře potěšení z manipulace s lidskými osudy. Intrika tu však nemá jiný účel než milostnou pletku.

Mandragora

Mandragora

Pohledný a bohatý mladík Callimaco (Vratislav Běčák) je zamilován do rovněž mladé leč vdané Lukrecie (Lucie Schneiderová). Bezdětná Lukrecie je svrchovaně počestná, takže otevřené svádění tu nepřichází v úvahu. Callimacův přítel Ligurio (Jakub Šafránek), prohnaný podvodníček a vtipálek je však ochoten, i když ne zcela nezištně, pomoci. Vymyslí pletichu založenou na tom, že Lukreciině nepříliš důvtipnému muži Niciovi  (Pavel Doucek) namluví, že zná lékaře, který vyléčí neplodnost jeho ženy. Tím zázračným doktorem nemá být nikdo jiný než přestrojený Callimaco. A od toho se odvíjí děj ztřeštěných záměn a komických situací, jejichž hlavním smyslem je dostat ctnostnou Lukrecii do té správné postele. Strach z bezdětnosti a touha po penězích pomůže získat, pod různými záminkami, pro tento plán i Lukreciinu matku Sostratu (Monika Maláčová) a jejího zpovědníka Otce Timotea (Vladimír Krátký).

Herecky se nejvíc prosazuje Jakub Šafránek v roli výřečného autora a vykutáleného organizátora celého komplotu. Pavel Doucek mu vytváří protiváhu komickou rolí nedovtipného juristy Nicia schopného pro svou ješitnost a pošetilost zbaštit všechny návnady i s navijákem. Rovněž Vladimír Krátký jako úplatný mnich a povedený zpovědník zapadá do satirické atmosféry inscenace. Setkáváme se zde ovšem se samými karikaturami. K smíchu je hloupý manžel, ctnostná manželka, zamilovaný mladík i protřelý podvodník. Mandragora, režírovaná v činohře brněnského Národního divadla Ivanem Rajmontem, je lehkou konverzační komedií na lechtivé téma. Je nenáročnou fraškou, která svým humorem sází na očekávání diváků a taky je plní.

Inscenaci dokresluje scéna Martina Černého, která sestává vlastně z jediné zato rozměrné kulisy evokující městskou architekturu renesanční Florencie. Tvoří celkem slušivé pozadí potrhlému ději. Kostýmy Marty Roszkopfové jsou nápadité a svou rozmanitostí souzní s rozverností příběhu.