Měšťák šlechticem

Vedle Shakespeara se v brněnském Národním divadle zabydlel i další věhlasný klasik – francouzský dramatik Moliére. Po Lakomci a Scapinových šibalstvích uvedených v posledních třech letech jsme měli příležitost v dubnové premiéře vidět jednu z nejslavnějších Moliérových her Měšťák šlechticem.

Měšťák šlechticem

Měšťák šlechticem

Režisér Gustav Skála pojal inscenaci jednoznačně jako frašku. Zazobaný pan Jourdain (Ján Jackuliak) si chce zvýšit své společenské postavení, což v době Moliérově znamenalo stát se šlechticem nebo se alespoň jako šlechtic chovat. V prvním dějství na scénu přicházejí různí kantoři, umělci i trenéři, které si Jourdain najímá, aby jej všestranně vzdělávali. V jeho domě se střídají učitelé tance (Pavel Doucek), hudby (Sandra Riedlová), šermu (Monika Maláčová) i filozofie (Bedřich Výtisk). Jejich žák však stále zůstává beznadějným buranem v teplákách.

Skutečný problém Jourdaina spočívá v jeho posedlosti proniknout mezi šlechtu. Je ochoten obětovat štěstí své dcery Lucile (Lucie Schneiderová), jen aby dosáhnul vytouženého spojení s vyšším stavem. Dcera je ovšem zamilována do neurozeného mladíka Cléonta (Vratislav Běčák). Peripetie jejich vztahu napodobuje další dvojice – Cléontův sluha (Jakub Šafránek) a Lucilina komorná (Jana Štvrtecká), kteří k sobě rovněž zahořeli láskou. Jourdainovu vyhlášenou prostomyslnost a ctižádost obratně zneužívá hrabě Dorant (Petr Halberstadt), který z něj nepokrytě tahá peníze na vlastní zálety. Jourdainova žena (Zuzana Ščerbová) se snaží svého muže uchránit od nejhorších sebeklamů a trapasů, ale bojuje předem prohraný boj.

Ján Jackuliak hraje hlavní roli s nasazením a s chutí se vyžívá v předvádění zbohatlíkovy přízemnosti a nevzdělanosti. Vedle něj se dobře vyjímá Zuzana Ščerbová v úloze poněkud kultivovanější paní Jourdainové. Byl ovšem omyl dělat z ní v závěru příběhu alkoholičku, která se potácí s po jevišti s lahví v ruce. Skálova inscenace je ale především fraška projevující se tím, že karikuje prakticky všechno a všechny bez vyjímky. To však ve svém výsledku drží humor dost při zemi, což se občas vymstí. Nejvíc v předvádění Jourdainovy omezenosti nebo Dorantova sexuálního apetýtu.

Pozoruhodné jsou kostýmy Romana Šolce. Časově jsou sice posunuty o pár desítek let vpřed až do dob předrevoluční rokokové zdobnosti, ale nechybí jim nápad. Vtipné využití suchého zipu umožnilo překvapivě rychle měnit oděv postav a tím i pracovat s jejich charakteristikou.

Je dobře, že se inscenace nedopouští násilných aktualizací, nechává děj zakotvený ve své době a nehledá paralely s dneškem za každou cenu, ale přesto nelze přehlédnout, že v humoru klouže častokrát až příliš po povrchu. Proto bude v repertoáru činohry Mahenova divadla plnit úlohu spíše nenáročné zábavy.