Monteverdimu v Brně zřejmě pivo šmakovalo

Myslíte, že tvrzení o pobytu proslulého italského skladatele Claudia Monteverdiho (1567-1643) v českých luzích a hájích a dokonce v Brně zavání mystifikací? Hudebně-taneční pásmo „Claudio Monteverdi a české země“ výmluvně napovídá, že tento komponista si své putování po vlastech českých a moravských vychutnával plnými doušky, jak se ostatně na renesancí odkojeného mladého muže sluší a patří. A jak Monteverdiho divadelní vandr vznikl a kdo jsou jeho autoři?

V roce 2013 se Hudební festival Znojmo odvíjel ve znamení právě Claudia Monteverdiho. Prezident festivalu Jiří Ludvík toužil vážný profil skladatele nějak „odlehčit“, a tak vznikla tato inscenace, která nakonec doznala trefné žánrové označení „hudebně-tanečně-vědecko-zábavná revue“. Jejími protagonisty jsou Eduard Tomaštík a jeho komorní soubor staré hudby Societas Incognitorum a Taneční soubor Hradišťan s uměleckou vedoucí a choreografkou Ladislavou Košíkovou. Pokud jde o „vědeckost“ této revue, vychází se z doloženého faktu, že roku 1595 se osmadvacetiletý Monteverdi objevil v Praze jako člen družiny císaře Rudolfa II. Mezi léty 1595 až 1599 se zúčastnil tažení proti Turkům, kteří se do Evropy začali rozpínat z uherské strany. A tak se musel Monteverdi z Prahy vydat „dolů do Uher“. Protože však koncem 16.století nešlo využít letadlo, ani se vznášet na létajícím koberci, putuje mladík ke svému uherskému cíli přes Moravu. A umí si během cesty parádně užívat života. Ve Znojmě třeba vychutnává okurky, v Kroměříži vzplane láskou k jisté Mandě a v Brně podléhá omamující chuti piva v Zelenohorské pivnici. Ta je mu zvlášť blízká už z toho důvodu, protože Monteverdi v českém překladu znamená „zelenohorský“. Zatímco Praha je historický fakt, moravské destinace jsou fikce, které vycházejí z předpokladu, že jimi mohl „zelenohorský“ Claudio projít.

K brněnské premiéře tohoto hudebně-tanečního cestopisu došlo letos 12. února na scéně Divadla Radost. Z divákova pohledu Z divákova pohledu vlevo seděl za cembalem Marek Čermák, tak trochu mimo dohled nejednoho diváka se k němu přidával kontrabasista Vít Šujan. Tato instrumentální dvojice tvořila ono historicky stylové basso continuo. Na opačném konci, tedy vpravo se uvelebil muzikolog Pavel Sýkora z brněnské konzervatoře, který „profesorsky“ zasvěceným slovem dával nahlédnout do Monteverdiho vojensko-turistických eskapád. Ten dodal zhruba devadesátiminutové inscenaci, která se ve svižném tempu odvíjela bez pauzy, faktografické podhoubí, ale i on nerezignoval na humor, který výkladem probleskával v „ intelektuálně suchých valérech“. Na scénu vešel s ošoupaným lodním kufrem a jako jediný na jevišti byl obutý. Všichni ostatní totiž byli bosí, a to i včetně dvojice instrumentalistů. Kostýmy Evy Jiřikovské zdůrazňovaly černou  barvu, aniž by však dodávaly dění na scéně nějaký tragický podtón. Pod scénářem jsou svorně podepsáni Ladislava Košíková a Eduard Tomaštík, který vybral skladby a který je také podepsán pod všemi hudebními úpravami. Kromě převažujícího Claudia Monteverdiho byli připomenuti Adriano Banchieri, Jacobus Handl Gallus, ale i Jiří Pavlica, hanácká opera z 18.století Marena a Kedrota a folklorem vonících několik čísel.

Celou revue prolíná humor, žádná však prvoplánová řachanda, ale humor inteligentní a jemný. Což platí jak pro to, z čeho se těší uši, tak z nápadité choreografie, kterou si zase vychutnávají oči.

Autoři svou revui víceméně prezentují jako sled Monteverdiho moravských zastávek, přičemž v každé z nich je zdůrazněn místní kolorit dotyčné lokality. Když Monteverdi zavítal třeba do Strážnice, nechyběl např. verbuňk. V Zelenohorské pivnici narazil Claudio na místní štamgasty, kteří ho obluzovali brněnským hantecem. A nevěřili byste, jak bravurně se takový hantec vyjímá v „monteverdiovském“ kompozičním rouchu! A tak popřejme mladému Claudiovi, aby si na eventuálních dalších reprízách putování do Uher i nadále vychutnával s neukojitelným apetitem!