Osmnáctá opět výjimečná ročenka Městského divadla Brno 2012/ 2013

S velkým potěšením a radostí se každý rok seznamuji se skvělou ročenkou Městského divadla Brno. Obdivuji, s jakou pravidelností publikaci vydává tato divadelní scéna v čele s ředitelem Stanislavem Mošou a dalšími spolupracovníky.

Byla to výborná myšlenka navázat na významnou publikaci divadelního recenzenta a teatrologa Zdenka Srby s podtitulem „Svědectví diváka, recenzenta, kritika a historika o životě jedné divadelní scény.“ Tato publikace Městského divadla Brno byla vydána před osmnácti lety a od té doby prošla tato brněnská divadelní scéna zcela viditelným uměleckým vývojem, zformovala se a dozrála v ojedinělou uměleckou instituci.

Ročenka, stejně jako všechny přecházející, je dokonale výtvarně zpracována a doplněna výbornými fotografiemi „dvorního fotografa“ Jefa Kratochvíla a jeho syna Tina Kratochvíla ze zkoušek, inscenací, společenských setkávání, uměleckých domácích i zahraničních zájezdů, detailními záběry v kapitole Kalendárium, které přibližují sled události tohoto období. I další činnost této profesionální scény je v publikaci zobrazena a je svědkem toho, jak její členové oplývají energií i entuziasmem. Třísouborové Městské divadlo Brno má za sebou zdařilou sezonu, s vynalézavou dramaturgií, neopakovatelnými uměleckými jevištními výkony a spokojeným publikem. V sezoně 2012/2013 uvedlo Městské divadlo Brno na domácí scéně 409, na zájezdech v České republice 72 (z toho 18 na Biskupském dvoře), v zahraničí pak 44 představení. Celkem je to 525 neuvěřitelných představení.

Ročenka seznamuje také s uměleckým vývojem souboru a divadelními aktivitami v uplynulé sezoně a stává se tak archivním materiálem pro teatrology, herce, režiséry, výtvarníky, hudebníky i pro další generace. V publikaci je uveden také seznam zaměstnanců a externích spolupracovníků divadla. Autoři jednotlivých pojednání a recenzí jsou teatrologové, publicisté, recenzenti a kritici: Dita Lánská, Josef Herman, Luboš Mareček, Mojmír Weimann, Peter Stoličný, Vít Závodský, Vítězslav Sladký, Ondřej Doubrava, Markéta Polochová, Helena Michková a Lenka Suchá, kteří jednotlivé inscenace přibližují, hodnotí a analyzují. Tuto svébytnou brněnskou divadelní scénu s jejími nezapomenutelnými inscenacemi, které přinášejí pohodu, radost a nádhernou atmosféru oceňují vděční diváci. Na závěr vyznání ředitele Stanislava Moši " Vše se jednou promění v prach, vše jednou upadne v zapomnění. Přesto je však nutné pro tak křehké umění, jakým divadlo od nepaměti je, pro fascinaci z neobyčejného, která zmizí v okamžiku svého zrodu, vytvářet veřejnou paměť ve formě právě takových knih.“

Eva Šlapanská