Ostře sledované vlaky

Ostře sledované vlaky patří i díky filmovému přepisu Jiřího Menzela z r. 1966 k nejpopulárnějším Hrabalovým textům. V první premiéře letošního roku po tomto díle sáhla i činohra Mahenova divadla. Uvedla jej v režii zkušeného inscenátora Hrabalových textů - Ivo Krobota.

Ostře sledované vlaky

Příběh nesmělého mladíka Miloše Hrmy (Michal Dalecký), který si na pozadí dramatických válečných událostí řeší především frustrace ze svého sexuálního selhání, stále přitahuje pozornost. Bezútěšnost válečné mizérie tu kontrastuje s intimními zážitky postav. Toto napětí se povedlo přenést i do jevištní podoby, což není snadné. Intimita tu zastupuje lepší část světa, a možná vůbec jedinou část světa, která má vůbec nějakou cenu.

Nevinně působí nejen Milošovy milostné zážitky s mladou konduktérkou Mášou (Jana Štvrtecká), ale i slavné razítkování zadečku přitažlivé a bezprostřední Zdeničky (Magdaléna Tkačíková). Martin Sláma pojal roli jejího svůdce, výpravčího Hubičky, jako veselého skeptika s pochopením pro slabosti lidí, který si život zpestřuje různými, často riskantními, skopičinami. Zdeněk Dvořák postavu přednosty stanice ztvárňuje temperamentně a přitom civilně a to i tam, kde pateticky proklíná mravní zkaženost doby. Ironické pozadí k jeho lamentacím tvoří houf dobově okostýmovaných dívek. Tento dav navíc podle potřeby ztvárňuje cestující, vojáky nebo utečence. Často také dotváří atmosféru zpěvem dobových šlágrů (hudba: Zdeněk Kluka). Po boku Zdeňka Dvořáka rovněž zaujala osobitým humorem Dita Kaplanová jako paní přednostová. Michal Dalecký působí v hlavní roli uvolněně a přesvědčivě. Zvládá polohu zakomplexovaného mladíka i jízlivého komentátora, který autorovými slovy glosuje dění. Hrabalův text tu ostatně v Hrmových monolozích dostal poměrně značný prostor. A to je nepochybně dobře.

Brněnská inscenace Ostře sledovaných vlaků je svébytným tvarem, který akcentuje spíše milostné motivy díla zmírňující všudypřítomnou mrazivou bezvýchodnost. Činí tak v každém případě citlivě a s pochopením pro dvojlomný svět Bohumila Hrabala.