Ostrov pokladů

Již podruhé za sebou se Mahenova činohra rozhodla oslovit převážně dětské publikum. Po Betlémské hvězdě, uvedené na konci listopadu,představila jako poslední předvánoční premiéru adaptaci románu Roberta Luise Stevensona Ostrov pokladů v režii Zoji Mikotové.

Ostrov pokladů

Hlavním hrdinou příběhu je třináctiletý Jim Hawkins (Jakub Šafránek), který za dramatických okolností získá od starého námořníka (Ondřej Mikulášek) veledůležitou mapu. Plán ostrova, na kterém zakopal svůj poklad pirátský kapitán Flint, přiláká pozornost řady lidí. Přes rodinného přítele doktora Liveseye (Vladimír Krátký) poskytne Jim mapu baronu Trelawneymu (Bedřich Výtisk). Ten se rozhodne najmout loď i kapitána Smolleta (Jiří Pištěk) a poklad najít. Výpravy se samozřejmě zúčastní i Jim jako plavčík, ale taky celá řada pochybných námořnických existencí, mezi nimiž dominuje jednonohý John Silver (Petr Bláha).

Stevenson dobrodružný děj svého románu líčí s mimořádným smyslem pro napětí a tajemství. Jeho dílo přesahuje běžnou úroveň žánru námořnického románu. Do divadelního zpracování se však příběh dostal jen ve svých hlavních rysech. Vše podstatné z děje tu samozřejmě zůstalo zachováno, ale na jeviště se bohužel nepodařilo přenést nápaditost, s níž Stevenson stupňuje napětí. Výsledkem je, že představení působí poněkud ilustrativním dojmem.

Diváky asi nejvíc zaujme, kromě Jakuba Šafránka v hlavní roli, Bláhův navenek bodrý ale ve skutečnosti nebezpečný bukanýr Silver a výtvarně vděčně pojatý pirát Morgan (Pavel Doucek). Scéna (Jaroslav Milfajt) je nejnápaditější, když se snaží pomocí vzdouvající se obří plachty navodit iluzi moře. Škoda, že takových hybných momentů nebylo víc. Příliš výrazná tentokrát bohužel nebyla ani hudba, ač je pod ní podepsaný jiný renomovaný autor – Zdeněk Kluka. Námořnické písně, které měly dodat ději větší švih, dopadly trochu rozpačitě.

V představení, které je určeno v podstatě dětskému divákovi, se samozřejmě jistá míra zjednodušení až naivity snese. Zde se ale bohužel zdá, že se tvůrci vydali po všech stránkách cestou nejmenšího odporu. Ta ovšem nevede k výsledku, který by mohl diváka upoutat osobitostí a invencí. A to ani diváka dětského.