Povedená taškařice na Lidické

Jednu z divácky nejoblíbenějších repertoárových linií Činoherní scény Městského divadla Brno představují francouzské či angloamerické komedie, označované (leckdy se zbytečnou přezíravostí) jako bulvární. Posledním příspěvkem do této oblasti je česká premiéra hry známé britské autorské dvojice všestranných divadelníků Raye Cooneyho a Johna Chapmana Dvojitá rezervace (1969).

Dvojitá rezervace

Svižně ji přeložil (se znalostí slovenské verze) dramaturg Jan Šotkovský pro inscenační úpravu kolegyně Kláry Latzkové. Na našich jevištích (včetně mnoha amatérských) se běžně uvádějí frašky z Cooneyho vrcholné tvůrčí éry 80. a 90. let (1+1= 3, Peklo v hotelu Westminster, Dvouplošník v hotelu Westminster, Prachy? Prachy!, Rodina je základ státu aj.). MdB však již podruhé (před dekádou uvedlo předlohu Vydrž, miláčku!) zalovilo ve starším období sedmileté spolupráce Cooney – Chapman.

Tentokrát se v domácnosti konzervativního londýnského nakladatele během vlahého letního večera setkají dva spřátelené manželské páry záletnických choutek – Markhamovi (Viktor Skála, Markéta Sedláčková) a Lodgeovi (Petr Štěpán, Hana Kováříková). Postupně se tu s podobnými úmysly objeví neostýchavá služebná Sylvie (Andrea Březinová nebo Marta Matějová), výstřední bytový designér Spenlow (Alan Novotný), neobratný obchodník Pangbourne (Rastislav Gajdoš) či pragmatická telefonní operátorka Wilkinsonová (Svetlana Janotová). Do gradujících zmatků nevhod přichází puritánská autorka dětských bestsellerů, milovnice psů Smythová (Irena Konvalinová), před níž je nutno vzniklé prekérní situace stále krkolomněji improvizovaně kamuflovat. Režisér titulů muzikálových (Donaha!), klasických (Zkrocení zlé ženy) i konverzačních (Dokonalá svatba, Dobře rozehraná partie) Stanislav Slovák přizval k součinnosti svůj osvědčený tým.

Jaroslav Milfajt navrhl příhodný středostavovský interiér o dvou hlavních místnostech, s příslušným mobiliářem haly i ložnice a s potřebným počtem stále využívaných dveří. Stejně jako autorka výrazně barevných kostýmů Andrea Kučerová a skladatel Karel Albrecht respektoval dobové „předcomputerové“ a „předmobilové“ reálie. S. Slovák opět prokázal, že žánru “ložnicové frašky“ v pojetí „anglického Feydeaua“ (i zde se snadno dodržuje pravidlo tří jednot) dobře rozumí. Asi o pětinu redukovaný text byl jazykově oživen (telefonistka hovorí po slovensky, Lodgeová se pokouší o němčinu) a osvěžen několika lokálními narážkami, v replikách často dojde na slovní i akční sexuálně laděné pikantérie.

Dvojdílný, byť ne právě krátký večer, v němž se všechny postavy dostávají pod časovým tlakem do stále trapnějších okolností, má podobu zrychlujícího se kolotoče výmluv, lží, skrývání, převleků, záměn a nedorozumění. Grotesknost situací, nejednou simultánních, vytvářejí četné, většinou spolehlivě načasované gagy. Jednotlivé figury, stále obtížněji se orientující v rychle se měnících okolnostech, jsou zřetelně konturovány; všichni interpreti je mimicky a gesticky předvádějí se zjevnou chutí, v živém kontaktu s chechtajícím se hledištěm a občas i se snahou o reprízová extempore. Spontánní smích publika pochopitelně nepramení z intelektuálních zdrojů, nýbrž z přirozené lidské potřeby úlevného odreagování.

A protože v tomto případě jde o zábavu nepřekračující hranice vkusu, rezervovat si čas pro Dvojitou rezervaci rozhodně není právě špatný nápad.