Přesvědčoval přesvědčené

Rozrazil (Veronica) je drobný houževnatý kvítek, který se umí hluboko zatít do tvrdé půdy, do spár mezi betonovou dlažbu, dokáže rozrušit stávající strukturu, nejspíš proto si jej dali do štítu tvůrci Divadla na provázku (DNP), když jej v roce 1988 vytvořili jako divadelní noviny - tehdejší Rozrazil aktivizoval mladé, měl třiačtyřicet repríz a brněnští jej hráli v listopadu 1989 v Praze a zahájili jím divadelní stávku i události následující.

Od té doby se v DNP objevil pětkrát vždy, když tvůrci cítili potřebu vyjádřit se názorně a konkrétně k politické a společenské situaci. Naposledy 25., 26., a 27 ledna, to se k jeho realizaci spojilo Divadlo Husa na provázku, HaDivadlo a Divadlo u stolu. Po tři večery se budova na Zelném rynku zaplnila diváky zvědavými, zda se autorům a hercům podaří naplnit, co slibovali, tedy stvořit neobvyklou divadelní akci, "...která bude mít podobu cesty labyrintem naší společnosti... " a pojmenuje současné palčivé problémy ekonomické, politické i etické.

Pátý Rozrazil byl kolektivním dílem. Pro divadelní zpracování aktuálních textů zvolili režiséři, renomovaní i začínající, cestu labyrintem DNP. Diváci putovali od sklepa k půdě, a tam, kde bylo trochu místa, se hrálo. Byly to téměř čtyři hodiny (s přestávkou) neustálého prolínání diváků i námětů, které měly ozřejmovat nebo snad popisovat a snad i analyzovat současnost. Charakterizovaly ji události poslední doby - Klausovo pero, metanolová aféra, doping v cyklistice, odvolání ředitele brněnského Domu umění Koryčánka. František Derfler pěkně přečetl esej psychologa Nakonečného, kterýžto tak trochu připomněl myšlení Václava Havla, k němuž ostatně odkazovaly i scénky viděné již v dřívějších havlovských zastaveních DNP. A byli klauni, byla demokracie znásilněná kapitalismem, byla scénka nazvaná Demonstrace principů kapitalismu skrze použití estetiky demence,  kde dlouhý monolog mafiána demonstroval zvláštní řeč těchto struktur: kapříci, odklánění. Monolog končí v naprosté nesrozumitelnosti, připomínající Havlovo Ptydepe, řeč byrokratických a odlidštěných funkcionářů doby minulé. Ale největší úspěch sklidily dámy Marie Ludvíková z HaDivadla a Ivana Hloužková z DNP, které si pěkně od srdce zanadávaly v roli uklízeček neskutečného brajglu - zřejmě brajglu dnešních dnů.

A touto soudobou mediální mozaikou kráčely osobnosti našich dějin a citovaly moudré věty ze svého díla - Palacký, Němcová, Komenský, T.G.M. a Švejk. I Václav Klaus v masce čerta. Všechno završilo grandiosní finále: za ohlušující rány vpadl na scénu Vítězný konzum, aspoň doufám, že to byl On, ztvárněný obří  kolotočovou labutí (či snad to byla husa?) přijíždějící v trabantu, labuť  řídila Demokracie znásilněná kapitalismem, mávající vlaječkami USA. A konec?  Inu, konec dobrý, vše dobré - ztišení, katarze, mravní naučení. Zachránit nás může jen morálka. Nebát se a nekrást. Tož tak.

Popravdě, tento divadelní Rozrazil sázel na vnější divadelní pompu a pokud jde o ideové vyznění - přesvědčoval přesvědčené.

Ladislav Vencálek