Radúz a Mahulena

Pod dynamickým pseudonymem SKUTR se skrývá dvojice režisérů Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Právě ti se podepsali pod režii klasického díla českého romantismu – Radúz a Mahulena Julia Zeyera.

Svoji inscenaci v činohře Mahenova divadla pojali výrazně novátorsky. Nesnažili se Zeyerův text uchopit pietně romanticky, zvolili volné pojetí, v němž s gustem uplatnili současné, moderní prvky především v kostýmech a scéně. Z klasické předlohy zůstal básnický text, ale i ten byl doplňován mluvou zcela současnou vždy, když bylo třeba přitáhnout příběh blíže k vnímání současného diváka. A to se vcelku dařilo.

Magdaléna Tkačíková a Jakub Gottwald  v inscenaci Radúz a Mahulen

Velký podíl na úspěchu hry měla nápaditá scéna Jakuba Kopeckého. Ta je zprvu naivisticky pohádková, ale v pravý čas se překvapivě otočí a odhalí moderně odlidštěné interiéry. Jindy využívá hravých, stylizovaných prvků, které upoutají diváka, jako jsou fialové krávy, stříbrní jeleni apod. Rozverná poloha se zlomí ve druhém dějství do důsledně černě laděné scény tvořící pozadí ke světu poznamenanému kletbou, která dopadla na Radúze a Mahulenu. S černou barvou dominující na scéně kontrastuje pojízdná skleněná krychle se stromem, do něhož je zakleta odvržená Mahulena. Kopeckého scéna byla pojata s  invencí a přitom zvláště ve druhém dějství byla prosta schválností a účinně se podílela na zdůrazňování podstaty příběhu.

Kostýmy Simony Rybákové dokázaly zejména v případě mužských představitelů prohlubovat jejich charakteristiku např. deštník nebo župan u Radovida a Stojmíra. Naproti tomu kostýmy ženských postav občas směřovaly přímo ke karikatuře. Týká se to i Mahuleny, která byla okázale opatřena sukýnkou a bílými punčoškami jako karikatura nevinnosti. Tím větší výkon podala Magdaléna Tkačíková, která Mahulenu hraje opravdově a s pochopením k hloubce jejího citu. Také Jakub Gottwald je v roli Radúze přesvědčivý v polohách vášnivě zamilovaného mladíka i nešťastného muže stiženého kletbou. Z ostatních rolí nepochybně stojí za připomenutí Monika Maláčová jako zlá královna Runa, Dita Kaplanová (královna Nyola – Radúzova matka), Vladimír Krátký (opatrný Radúzův průvodce Radovid) a Ondřej Mikulášek (slabošský král Stojmír).

Nápaditě pojatá klasika, která přitom nepřekrucuje smysl předlohy a nechává původnímu textu hlavní slovo, má šanci zaujmout diváka a stát se úspěšnou inscenací, jak o tom ostatně svědčily i reakce premiérového publika.