Romeo a Julie

Jedno z nejslavnějších Shakespearových děl si pro zahájení sezóny zvolila činohra Mahenova divadla. Premiéra Romea a Julie se měla konat již na konci předcházející sezóny a to v režii Martina Stropnického. Pro nemoc však nemohl hru nastudovat a režie se ujal Zdeněk Černín. Ten přišel s vlastní koncepcí zdůrazňující civilnost. Odpovídal tomu i překlad Martina Hilského, který byl svým jazykem velmi dnešní a nestrojený.

Romeo a Julie

Romeo a Julie

Aktualizace jsou vyhledávány téměř během celého představení. Hra začíná neformální hereckou hádkou na forbíně, která plynule přejde ve veronskou pouliční bitku. Pro herecké akce se využívá i hlediště, herci oslovují přímo diváky. To vše spolu s tempem inscenace, které je tentokrát vcelku svěží, i humorem, dominujícím zvláště prvnímu jednání, přibližuje hru současnému divákovi.

Z ústřední dvojice v podání Jakuba Šafránka a Magdalény Tkačíkové zaujme především Tkačíková svým temperamentním, přesvědčivým až eruptivním hereckým výkonem, kterým podtrhuje opravdovost Juliina citu. Jakub Šafránek je ve svém hereckém projevu naproti tomu viditelně zdrženlivější, což zdůrazňuje jistou vyváženost a emotivní vyspělost postavy. Z dalších aktérů na sebe strhává pozornost Tereza Grozsmannová svým komediálním pojetím role Juliiny chůvy, Petr Bláha jako agresivní rváč Tybalt i Jan Grygar v úloze Juliina nervního, místy až směšného otce, jemuž však není radno odporovat.

Tybaltův téměř punkový kostým dobře charakterizuje svárlivou podstatu jeho povahy. Autorka kostýmů Sylva Zimula Hanáková si dala záležet na nápaditosti oděvů, které vcelku respektovaly historický kontext, ale zároveň, jako právě v případě Tybalta, neváhala použít pro zdůraznění i moderní prvky. Velmi dobrou práci odvedl i tvůrce scény Daniel Dvořák. Scéna se skládá z jednoduchých, ale výrazných prvků. Pozoruhodná je práce s barvou. Křiklavá červená barva nanesená na stěny, podlahy i stropy, kontrastuje s černou, intimní scenérií tvořící pozadí k dialogům milenecké dvojice.

Romeo a Julie v podání brněnského Národního divadla spojuje s tragickými prvky i motivy komické a zábavné. I proto se dá předpokládat, že si získá diváckou oblibu. To ostatně naznačil už dlouhotrvající aplaus na premiérovém zářijovém představení.