Rozbitý džbán

Už třetí režijní realizací v této sezóně se v činohře brněnského Mahenova divadla představil Martin Františák. Po inscenacích s tragickými náměty (Oidipus, Ďáblice) sáhnul po komedii německého klasika Heinricha von Kleista Rozbitý džbán. Zpracování včetně výpravy (Marek Cpin) je tentokrát pojato poměrně tradičně. Tvůrci zachovali ve velké míře původní text. I když ve vyznění hry došlo v závěru k posunu směrem k deziluzi.

Roubitý džbán

Herecky zazářil především Zdeněk Dvořák v roli soudce Adama, který namísto spravedlnosti dává průchod své naprosté svévoli. Na vesnici, kde se příběh odehrává, přijíždí na inspekci soudní rada Walter (Martin Sláma). Soudce Adam je nucen předvést, jak vykonává svěřený úřad. Tím je nemile překvapen, a za pomoci svého písaře i, jak posléze se ukáže, rivala Lichta (Pavel Doucek) se snaží z celé situace vybruslit.

K soudu právě přichází paní Marta (Tereza Groszmannová) s dcerou Evou (Tereza Slámová) žalovat Evina nápadníka Ruprechta (Petr Bláha). Mladík Ruprecht měl zavinit zničení vzácné rodinné památky – džbánu, který svou velikostí připomíná spíš malý soudek. Neméně závažným problémem je ale ohrožená dívčí čest, protože k nemilé události mělo dojít v noci a Ruprecht tvrdí, že oním nočním návštěvníkem, který se vloudil do domu za Evou, a přitom zničil drahocennou nádobu, nebyl on, ale někdo neznámý, s nímž se patrně jeho milá tajně schází.

Soudce se chce případu až příliš rychle zbavit a také by to bez skrupulí udělal, kdyby mu nekoukal na prsty inspektor. Postupně se vyjevuje, že situace je zapeklitější, než zpočátku vypadá a klíč k ní nemá nikdo jiný než právě ten, který ji má rozsoudit.

Charaktery nepostrádají jistou dávku zjednodušení, ale dilema, které sebou příběh nese je opravdové. Smím obvinit nevinného člověka, abych zabránil ještě většímu zlu? To, co na příběhu zůstává živé i pro dnešního diváka, je ohromující míra bezostyšnosti, kterou projevuje povedený soudce. V tom poznáváme i naši realitu. Ovšem s tím rozdílem, že se za dvě stě let, které nás od vzniku hry dělí, bezostyšnost plně demokratizovala a už dávno není privilegiem vrchnosti.