Sedmá pečeť

Činohra Národního divadla Brno zvolila pro svou únorovou premiéru adaptaci jedno z nejslavnějších děl filmové klasiky. V režii Jiřího Nekvasila nastudovala proslulé existenciální drama Ingmara Bergmana Sedmá pečeť z roku 1957.

Rytíř Antonius Block (Pavel Doucek) se se svým zbrojnošem Jonsem (Vratislav Běčák) vrací z křížové výpravy, když mu vstoupí do cesty Smrt (Klára Apolenařová).

Sedmá pečeť

Sedmá pečeť

Rytíř vyzve Smrt k partii šachů. Smrt výzvu přijímá a dává tak rytíři odklad. Block je ovšem především hledající bytostí, kterou trápí otázka existence Boha, bytí po smrti a smyslu života. Nenachází nikoho, kdo by mu dokázal odpovědět. Během nedlouhé cesty, která ho ještě dělí od domova se Smrtí v patách, stačí ještě pochopit a vykonat něco podstatného, co mu alespoň částečně poskytne odpověď. Jons je jeho protikladem. Existenciální otázky jej nezajímají. Zdravá skepse ke všemu, co poznává, z něj ale rovněž dělá člověka originálního a svým způsobem i hledajícího. Vyhraněné typy doplňuje potulný komediant Jof (Jakub Šafránek), citlivý, až přecitlivělý umělec, který má dar vidět to, co ostatní nevnímají. Jof se svoji mladou ženou Miou (Magdalena Tkačíková) tvoři ostrov lásky v zemi posedlé strachem z moru a každodenní bídy hmotné i duchovní.

Bergmanovy postavy prožívají úzkosti moderních lidi. Pavel Doucek dokázal vtisknout svému rytíři vznešenost i pochmurnost a přitom jej nezbavuje lidské účasti a citovosti. Lidské vlastnosti jsou dány také Běčákovu Jonsovi. Ač skeptik každým coulem, opakovaně prokazuje svými činy spolehlivost a smysl pro spravedlnost. Velmi přirozeně působil také Jakub Šafránek v roli senzitivního herce i Magdalena Tkačíková jako jeho láskou prosvícená žena. Zajímavá je také scéna Daniela Dvořáka. Temným laděním souzní s charakterem příběhu a umožňuje aktérům využívat možnosti světla a stínu. Hypnotický dojem podtrhuje kyvadlo s rudou špicí komíhající se v pozadí.

Soubor brněnského Národního divadla si poradil se slavnou předlohou vcelku úspěšně. Uchopil příběh výtvarně a částečně i herecky po svém, ale plně přitom ctil poselství díla. Snad jen někdy až příliš velebné tempo hereckých akcí oslabovalo napětí, které se jinak dařilo na jevišti vytvářet.