Sen noci svatojánské je opera, ne muzikál!

Ke 100. výročí narození Benjamina Brittena připravila Janáčkova opera svým divákům dárek. Operu podle Shakespearova textu, který  je ovšem zkrácený a upravený samotným Brittenem. Mnozí si vzpomeneme na muzikál, který uvedlo před dvaceti léty pod podobným názvem Městské divadlo Brno.

I když se tvůrci výpravy operní inscenace na podobě tehdejšího muzikálu nepodíleli, spřízněnost je nesporná. Scénu vytvořil Jaroslav Milfajt , kterého v programu překřtili na Ladislava, ale snad se neurazil. Látkové silné a propletené stromy visí z provaziště, pohybují se, jsou průchozí a nasvícením mění barvu, což navozuje změnu nálady. Kostýmy Andrey Kučerové jsou fantazijní a pohádkové, základem je tyrkysová. Postava Puka se sice má vymykat všem prostředím, proč ale vypadá jako pouťový kouzelník a vyvolávač, není jasné.

Sen noci svatojánské

Sen noci svatojánské / Janáčkova opera NDB - foto: NDB, Jana Hallová

Dirigent a sbormistr Jakub Klecker si citlivě pohrál se zvukomalebnou strukturou, ale ta se bohužel poněkud ztrácí ve velkém prostoru, přestože posadil orchestr o 40 cm výš. Nevyznělo by dílo lépe v Mahenově divadle, které je komornější a kde je pro operu lepší akustika?  Pomohlo by to jistě i chlapeckému sboru, který skladatel použil místo sboru smíšeného. Dvacet asi desetiletých chlapců je nesmírně půvabných a pohyblivých, mají všichni vyrovnané a kupodivu nosné hlásky a náročné partituře se skvěle orientují. Jsou to děti z Kantilény, ale i ze Základních uměleckých škol.

Vládce elfů, Oberon, má podobný problém. Kontratenorista Ilham Nazarov z Ádzerbajdžánu má čistý, ale úzký hlas, který je díky dobrému technickému základu nosný, takže působí, jako by ševelil vítr v korunách stromů. Titanie v podání Andrei Široké (alternuje Andrea Vizvári), je krásná, smyslná a nezkrotná kočka, její hlas je ale ve vyšších koloraturních polohách příliš konkrétní. Přesto zvládá part s obrovským rozsahem se zjevnou lehkostí. Stejný problém má i Tereza Merklová-Kyzlinková jako Helena (alternuje Olga Rusin), i když dokáže pěvecky jímavě podat polohu nešťastné a toužící ženy, vadí ostrost ve výškách. Dařilo se velmi Janě Wallingerové jako Hermii (alternuje Veronika Hajnová-Fialová). Její hlas je sametový a otevřený a ve všech polohách zůstává příjemný a ohebný hlasový témbr.

Slovenský tenorista Ondrej Šaling  je doma ve vysokých polohách a dokáže je podat kultivovaně a nosně, uvolnil se v roli i herecky a jako Lysander je půvabný. Demetrius v podání Romana Janála (alternuje Daniel Čapkovič) působí bojovně, ale ne násilnicky, hlas mu zněl vyrovnaně a příjemně.

Vyrovnané síly předvedla i šestice řemeslníků. Krom toho, že se jim daří vytvořit komediální charaktery a scény, jejich hlasy se dobře doplňují a poslouchají a jsou dynamicky vyvážení. Jevhen Šokalo, který předvedl basový a herecký koncert v roli tkadlece Bottoma (český Klubko), začarovaného do osla, byť se občas potýkal s intonací. Vyrovnanými partnery mu byli Petr Císař, Zoltán Korda, Ladislav Mlejnek, Kornel Maciejowski (skvělý v roli Thysbe)  a David Nykl.  Jiří Klecker v roli Thesea (alternuje Martin Gurbaĺ) a Jitka Zerhauová jako Hippolyta působí však přirozeně a sympaticky, i když mají jen málo příležitostí rozvinout své pěvecké party.

Postava Puka je činoherní role s nároky na muzikalitu představitele. Stano Slovák z Městského divadla Brno dává postavě dynamický dramatický prvek, čaruje s hlasem, souzní s hudbou. Jen škoda, že pohybově je málo využitý.

Režisér představení Roman Meluzín pracoval se zpěváky jako s herci, ve snaze dát vyznít vztahům. Jen nedomyslel vztah Hermie a Heleny, při hádce, která je malá a která velká, mohl opačný gard využít komediálně. Pro režiséra však mluví jeho respekt vůči závislosti zpěváků na orchestru a dirigentovi a tedy že jim nechal klidový režim v náročných ansámblových scénách. Stejně tak pracoval i s malými elfy, kteří skotačí a běhají, ale při zpěvu se postaví se na forbínu a hlídají ruku dirigenta. Je to nezbytné, hudba je rytmicky i harmonicky náročná. Sen noci svatojánské se v brněnské opeře povedl. Je to představení, které je divácky vděčné pro všechny věkové kategorie a jehož hudební provedení je na dobré kvalitní úrovni. Doufejme, že zůstane repertoárovým představením, přestože je, stejně jako mnoho předchozích inscenací, závislé na několika hostujících pěvcích.