Světová premiéra Flashdance v Brně

O čtrnáct dní dříve než na Brodwayi se povedlo Hudební scéně Městského divadla v Brně premiérovat novou verzi muzikálu o chudé svářečce, která díky své obsesi, talentu a pevné vůli si dokázala splnit životní sen a stát se opravdovou tanečnicí.

Flashdance

V Brně je tak možno navštívit muzikál, který v roce 1983 viděli diváci jako film a následně se objevil na jevištích v roce 2008. Nyní se uvádí jeho přepracovaná podoba v režii ředitele divadla Stanislava Moši a v překladu Jiřího Joska.

Muzikálový soubor získal opět příležitost se blýsknout. Režisér Stanislav Moša nepromarnil ani chvíli, aby protagonisty přivedl do efektních situací, které zahýbaly diváckým osrdím i bránicemi. Dařilo se mu ve spolupráci s autorem scény Christophem Weyersem a choreografem Igorem Barberičem a Anetou Majerovou. Choreografie je tu snad nejnosnější složkou příběhu, prolínají se tu dva světy, rockový moderní tanec a klasika na špičkách, ta pravda příliš neoslňuje, spíš působí nudně, až se divák může ptát, proč po tomto typu tance Alex tolik touží.

Flashdance – foto: jef Kratochvil

Na impozantní scéně, měnící se jen posunutím detailů z mohutné tovární haly na kabaret, domácí prostředí či ulici, se odráží beznadějné osudy obyčejných lidí, pracujících v továrně. Hlavní postava Alex tu pracuje jako svářečka (efektní je úvodní zážeh na tmavé scéně) a po večerech si naplňuje svůj sen – tančit. Prostředí nepříliš úspěšného kabaretu odhaluje problém drog a prostituce, nicméně Alex je tvrdá a zásadová a svodům nepodléhá, ani když potkává prince, vnuka majitele továrny, s nímž má vztahové peripetie poněkud plytké. Ke štěstí dívku nepřivádí princ, ale bývalá tanečnice Hana, která kdysi při hledání talentů ve školách dívku objevila a živí v ní její dětský sen a dokonce jí spoří peníze. Jen díky ní Alex svůj boj nevzdává. Hezký přiklad pro mladé lidi, jak překonat beznaděj paličatostí a dřinou. Tanec je vášeň.

Excelentní příležitost dokázala do detailů využít představitelka Alex Světlana Janotová. Je typově ideální postavou, její taneční kreace a schopnosti by obstály i v konkurenci tanečních profesionálů, herecky je bezprostřední a přesvědčivá, obdivuhodně pěvecky zvládá náročný part, ve kterém téměř neopouští jeviště po celou hru. O dobré pěvecké technice svědčí schopnost zpívat niterná piána po dvouhodinovém maratonu tvrdého rocku. To jen tak někdo nezvládá. Hlasově se dařilo i představiteli Nicka Dušanu Vitázkovi, který si ovšem ve výškách inteligentně vypomohl falzetem. Jeho role je poněkud plochá, přesto se mu podařilo vymodelovat životnou postavu. Dobrou komickou dvojicí byla Andrea Březinová jako Glorie a Aleš Slanina jako Jimmy, přesvědčivé, snad až příliš ordinérní, zato velmi výrazově zdatné, bylo trio děvčat z kabaretu, které ztvárnily Hana Holišová, Hana Kovářiková a Andrea Březinová. Tvrdý rock a divoký rytmický spád nedaly vydechnout ani účinkujícím, ani divákům. Vstupy Zdeny Herfortové jako bývalé tanečnice Hany byly víc než osvěžením. Přinesly lidské teplo a opravdovost a dojímaly, přesto, že její slovník je mnohdy jadrný. Její pěvecké a taneční číslo s chodítkem nemělo chybu!

Orchestr pod vedením dirigenta Dana Kalouska hrál svižně a hlavně hlasitě. A to tak, že zvuk splýval a ztrácel plasticitu a nutil zpěváky do forze. Inu rock je rock, to není selanka, ale

po čase působí takový intenzivní hluk fádně. Andrea Kučerová se vyřádila na kostýmech, které někdy hrají samy za sebe a dokreslují komické situace. Z ostatních účinkujících je nutno zmínit také postavy dvou konkurenčních kabaretiérů, Zdeňka Junáka a Igora Ondříčka.

Flashdance je dalším přitažlivým titulem, který osloví především mladé publikum a to jak vynikajícími výkony, tak hudbou. Zdá se, že půjde o úspěšný titul.