Sweeney Todd přeje dobrou chuť s kanibalskými koláčky

Zavítáte-li do Divadla na Orlí na představení hudebního thrilleru Sweeney Todd: Ďábelský holič z Fleet Street, ještě než budete vpuštěni do hlediště, možná právě k Vám přistoupí značně ošuntělé ženské stvoření, aby na Vás vyžebralo nějakou almužnu. Dotěrné opruzování je tak přesvědčivé, že leckdo z diváků je v prvém okamžiku přesvědčen, že do foyeru nedopatřením vnikla nějaká bezdomovkyně z ulice.

Ale nejsme v trapné současné realitě, ale v závěrečných dekádách 18.století, navíc v mlžném Londýně, kde v čísle 186 si po propuštění z vězení v roce 1786 zřídil holičských salon Sweeney Todd, skutečná historická postava a jeden z nejbrutálnějších masových vrahů v britských dějinách. Ten spolu s pekařkou Nellie Lovettovou připravil o život asi 180 lidí. Své zákazníky, kteří do jeho kadeřnictví přišli, aby si tu nechali přistřihnout vlasy či oholit tvář, vraždil, jejich mrtvoly byly pak porcovány v podzemní chodbě. Finální úpravy dotahovala pak paní Lovettová, která pak zušlechtěné „lidské maso“ přidávala do svých pověstných masových koláčků. Dělo se tak neuvěřitelných 15 let.

Pod muzikálem je jako autor hudby i textu podepsán newyorský rodák Stephen Sondheim (nar. 22.3.1930), který jako sedmadvacetiletý otextoval všechny zpívané melodie v Bernsteinově West Side Story, což z něj takřka přes noc učinilo velkou osobnost amerického hudebního divadla. Muzikál „Sweeney Todd“ (1979) je všeobecně považován za autorovo stěžejní a nejpropracovanější, resp. neprokomponovanější dílo. S tím je však spojena jeho interpretační náročnost. Jak se s ní srovnali mladí adepti muzikálového herectví, pro něž je Divadlo na Orlí mateřskou střechou nad hlavou? Oficiálně řečeno, je to hudebně-dramatická laboratoř Janáčkovy akademie múzických umění.

Již s prvými minutami dává režisérka Hana Mikolášková nahlédnout do krajně nevábného „ghetta“ londýnských vyděděnců. Divák záhy sezná, že ona odpuzující žebranda Lucy Barkerová až v komicky vtíravém podání Markéty Peškové není žádná zbídačelá bezdomovkyně, která náhodně zavítala na Orlí, ale nešťastnice z muzikalizovaného Londýna. Brněnské nastudování „Sweeneyho Todda“ je prvním uvedením tohoto díla v češtině, v angličtině se z tohoto titulu mohlo těšit publikum Divadla Na Prádle v roce 2012, kdy ho nastudovalo občanské sdružení anglicky mluvících herců sídlících v české metropoli.

Brněnská inscenace svědčí o nemalých dramaturgických ambicích, což je chvályhodné, na druhé straně není pochyb, že je „Sweeney Todd“ interpretačně oříškem těžko rozlousknutelným. Na sledované repríze (4.3., prem. 12.12.2014, záhy DnO delší dobu tento titul neuvádělo) to nejednou potvrzovala labilní intonace a snížená srozumitelnost zpívaného slova. Naštěstí se to netýkalo ústřední vraždící dvojice: Štěpán Kaminský jako titulní Sweeney Todd (Benjamin Barker) a Katarína Mikulová (pekařka Nellie Lovettová) byli skvělí. Vcelku strohá scéna Davida Janoška, který spolu s Kateřinou Veselou navrhoval kostýmy, se nejvýrazněji připomíná těch momentech, kdy se pekelně rudou rozzáří propadlo do podzemní chodby, kde se pak mrtvoly stahují z kůže, porcují a připravují k zadělání do koláčků pekařky Lovettové.

Aby ani o přestávce hororová atmosféra z interiéru divadelní budovy i z diváků  nevyprchala, o to se spolehlivě stará pečivo, které je tu volně k dispozici k volnému odběru. Je gratis. Tato chutná (opravdu) pochutina má asociovat kanibalské koláčky z Fleet Street. Takže – dobrou chuť!