Veroničin nepokoj

Novou sezónu zahájila činohra Mahenova divadla uvedením odložené premiéry hry Veroničin pokoj. Autorem je americký spisovatel a specialista na hororové příběhy Ira Levin a tomu odpovídá i žánr inscenace. Nečekejte ale žádné rekvizity známé z klasických hororů. Hrůza zde vyplývá hlavně z psychického nátlaku a manipulace.

Veroničin nepokoj

Veškerý děj se odehrává v trochu starosvětském dívčím pokojíku. Aktéry jsou dvě dvojice, jejichž identita se během příběhu proměňuje. Žena a muž pozvou do svého domu mladíka Larryho a jeho dívku Susan. Ta je prý nápadně podobná Veronice, která zemřela před téměř čtyřiceti lety. Od Susan chtějí, aby se alespoň pro jednou převlékla do Veroničiných šatů a zpřítomnila tak zemřelou dívku její nemocné sestře, které údajně už nezbývá mnoho života. Záhy se však ukáže, že je všechno úplně jinak. Příběh projde několika zvraty, v nichž se osoby a jejich chování radikálně promění. Napětí se stupňuje zvolna, někdy možná až na úkor tempa.

Herecké výkony jsou vyrovnané.  Dívku ztvárňuje Magdaléna Tkačíková a má nelehkou úlohu sehrát role dvou mladých žen z různých dob. Také ostatní herci – Bedřich Výtisk v roli Muže, hostující Ivana Hloužková (Žena) i Jakub Šafránek procházejí úspěšně zásadními proměnami svých postav. Výprava Evy Jiřikovské je jednoduchá a nevtíravá, takže tvoří vhodné pozadí pro všechny posuny, které se v ději odehrávají. Zvláštní je, že herci celé představení hrají za průsvitnou oponou. Scéna je dobře nasvícená, takže to divákův rozhled neomezuje. Očekával bych, ale že tento prvek bude mít také nějakou funkci, například že bude oddělovat různé časové roviny, podle potřeby je stavět do popředí nebo je naopak zastírat. V tomto smyslu zůstal nápad nevyužitý. Režisér Dodo Gombár už v minulosti uvedl na této brněnské scéně velmi svébytné a pozoruhodné představení Tančírna i tragikomedii Agáta hledá práci. Gombár se tentokrát posunul do méně náročné, snad diváčtější polohy. S žánrem jevištního psychothrilleru si poradil slušné a, i když jsou místa, kde děj poněkud ztratí energii nebo se trochu motá v kruhu, většinou dobře nakládá s prvkem překvapení, což je v tomto žánru nepochybně důležité.