Veselka má k veselosti předaleko

Život a tvorba Stanisłava Wyspiańského (1869 – 1907), polského básníka, dramatika a malíře, jsou úzce spjaty s Krakovem, kde se autor hry Veselka (Wesele, 1901) narodil i zemřel. Autor se v této komediální grotesce nechal inspirovat autentickým zážitkem, a sice svatbou krakovského básníka Lucjana Rydla s venkovskou dívkou, které se roku 1900 zúčastnil.

Veselka

Veselka je sžíravým podobenstvím o lidské malosti, kterou nezaretušuje ani sebeproklamovanější nacionalismus, zvláště pak, dostal-li až revoluční křídla pod vlivem mnoha vypitých lahví vodky. Následná ranní kocovina zmátožených svatebčanů na všechny tolik silácky proklamované ideály však dává rychle zapomenout.

Po Wyspiańského Veselce sáhl činoherní soubor Národního divadla Brno a uvedl ji jako svou první premiéru této sezony 18.října minulého roku v Mahenově divadle. Režisérem zhruba tříhodinové inscenace je Břetislav Rychlík, který je rovněž podepsán pod úpravou textu. V dobré paměti je jistě jeho mimořádně skvělé nastudování dramatu Gazdina roba od Gabriely Preissové, které oslovilo svou sevřeností a hlavně poetičností a výrazným folklorním koloritem roce 2009. Ten je rovněž zřejmý i v současné Veselce. Ostatně v obou Rychlíkových inscenacích figurují dva stejní režisérovi spolupracovníci, a sice choreografka Ladislava Košíková, m.j. umělecká vedoucí taneční složky souboru Hradišťan, a skladatel Petr Hromádka.

Před několika málo lety veleúspěšná trojice inscenátorů Rychlík – Košíková – Hromádka měla zřejmě být zárukou úspěchu Veselky. Jenže – dvakrát do téže řeky nevstoupíš! Brněnská Veselka se nepovedla. Její časové rozpětí je neúnosné, přičemž onen stopětiminutový předpřestávkový blok je doslova k nepřečkání. Nastartované vitální inscenační allegro se postupně rozměňuje v nudné adagio molto. Ještě podstatnější však určitě je fakt, že se z Veselky nepodařilo vytěžit takřka nic, co by diváka zaujalo, oslovilo jej, zkrátka aby mnohdy velmi pateticky prezentovaný vodopád slov rezonoval s hledištěm a potažmo vůbec s dneškem.

Mlžná symbolika a kombinace reálných „svatebčanů“ s postavami historickými činí v Brně z Veselky těžko dešifrovatelný rébus, v němž se režisér Rychlík spolu s dramaturgem Gogolou doslova „utopil“. Je to smutné o to víc, uvědomíme-li si, kolik úsilí celé nastudování stálo. Veselka v Mahenově divadle rozhodně není odbytá inscenace. Kupříkladu o tom svědčí velenápaditá choreografie, kdy Ladislava Košíková snad každé z množství postav naordinovala individuální taneční aranžmá. Ale ani to nebyla, ani nemohla být záchrana inscenace, na níž se podílel takřka celý činoherní soubor NDB. A smutný je i pohled na diváky, kteří Veselku vzdávají, i když na druhé straně se jim nelze až zas tak divit…