Zápisky ze zlatých šedesátých

Ačkoliv Pavel Juráček nedosáhnul věhlasu svých slavnějších kolegů, jako byl Miloš Forman nebo Věra Chytilová, patřil k nejvýraznějším tvůrcům české filmové nové vlny šedesátých let. Dnes bohužel patří k pozapomenutým režisérům. O to větší odvahu projevila činohra Národního divadla Brno, když v dubnové premiéře uvedla v Redutě pod poněkud ironickým názvem Zlatá šedesátá inscenaci Juráčkových deníkových zápisků zachycující dobu od začátku šedesátých do začátku sedmdesátých let.

Zlatá 60.

Je patrné, že zápiskům dominuje osobní rovina. Promítají se do nich samozřejmě i prudké změny ve společnosti, jichž byl Juráček svědkem, ale především se zabývá svou vlastní situací, stavem své vlastní duše. Je zoufalý nejen z lidí a světa kolem sebe, ale i ze sebe samotného, ze své neschopnosti nalézt a především trvale udržet skutečný vztah. Z depresí je vykupován především tvorbou, pokud je mu ovšem zrovna dovoleno tvořit. Divák si možná připomene podobně bezvýchodné deníky spisovatele a překladatele Jana Zábrany.

Na inscenaci Zlatých šedesátých se podílel, stejně jako v případě velmi zdařilé Korespondence V+W, režisér Jan Mikulášek a Dora Viceníková. Juráčkovy zápisky herecky ztvárňuji Josef Polášek, Jan Hájek, Jiří Vyorálek, Gabriela Mikulková a Petra Bučková. Kostýmy jsou střízlivé, tvoří je tmavé pánské obleky, které souzní s neokázalým světem Juráčkových filmů. Také scéna je střídmá. Neskládá se z žádných prvků okázale připomínajících život za socialismu. Nicméně evokuje představu opršalých a zašlých zdí pamatujících lepší časy, což připomíná tehdejší dobu mnohem efektivněji. Pozoruhodné je rovněž využití pomalu spouštěné opony jako symbolu zužujícího se životního prostoru.

Zápisky svědčí o permanentní krizi hypersenzitivního člověka, který to sám se sebou vůbec neměl lehké ani v lepších časech, natož za normalizace, jejímž nástupem v podstatě jevištní podoba jeho deníku končí. Juráček nám dává nahlédnout i do dosti temných zákoutí své osobnosti. Jeho přímost, poctivost a nekompromisnost spolu se zajímavým divadelním ztvárněním činí z inscenace pozoruhodný zážitek.