Zvonokosy na Orlí srší mladistvou energií

Když Gabriel Chevallier (1895-1969) psal svůj humoristicko-satirický román Zvonokosy, sotva tušil, že si tím zadělá na světovou slávu. Ta dopadla na úrodnou půdu i v našich luzích a hájích zejména v podobě zmuzikalizované verze zmíněného díla, kterou v premiéře nabídlo Hudební divadlo Karlín v režii Richarda Mihuly 9.dubna 1983. V týmu sólistů nechyběli např. Ladislav Županič, Alena Kreuzmannová nebo Laďka Kozderková, pro kterou byla role Judity Čuprové její labutí písní. Románový překlad Jaroslava Zaorálka srší vtipem, hudba Jindřicha Brabce voní líbivou romantikou, libreto Petra Markova má spád, je vtipné, avšak kritické růžky vůči lidské zapšklosti dokáže vystrčit s přesnou trefou.

Zvonokosy

Že tato česká zmuzikalizovaná podoba Zvonokos nezestárla, to aktuálně potvrzuje jejich inscenace v Divadle na Orlí. Připravil ji Ateliér muzikálového herectví docentky Sylvy Talpové, která ji také se studenty čtvrtého ročníku, kteří byli obsazeni do hlavních rolí, režijně nastudovala. Ještě před vstupem do hlediště divákovi sotva ujde postava bosého mladíka v dlouhých světlých kalhotách a s kloboukem na hlavě. Promenuje se ve foyeru bez zábran, občas postojí opřený o zábradlí. Je to Vincek ze Zvonokos, němý místní retardovaný ubožáček, který v závěru umírá. Právě nad jeho mrtvým tělem zpívá Judita Čuprová emočně vypjatý song „Píseň o smrti nevinného blázna“ (Vincek – David Šiller j.h., Judita Čuprová – Kristýna Štarhová). Finální tragický akcent překvapivě korunuje jinak úsměvný příběh, v němž se vše do značné míry točí kolem stavby veřejného záchodku. Tento praktický prostůrek se stává jablkem sváru mezi místními volnomyšlenkáři a „ctiteli morálky“.

Dominantním rysem inscenace, která se i s pauzou vtěsná do cca dvou hodin a patnácti minut, je temperamentní nasazení mladých adeptů herectví. I nápaditá choreografie Davida Strnada vychází z jejich úctyhodných pohybových dispozic. Vše se odvíjí ve svižném tempu a v hlasové dynamické rovině forte. Energií nabitý projev většiny jamáckých aktérů občas svádí k mírnému přehrávání i k velkorysejšímu přístupu k intonaci (psáno z reprízy 16.9., prem. v neděli 14. září). Spolehlivou oporou pěvcům ve vokálních číslech je malý orchestřík, který tvoří bicí, baskytara, elektrická kytara, trumpeta a saxofon plus klávesy, od kterých instrumentalisty v záskoku kočíruje Daniel Kyzlink, a to už od premiéry. Instrumentář napovídá, že aranže hostujícího Tomáše Küfhabera zdůrazňují spíše rytmickou pregnanci Brabcovy partitury než její romanticko-melodramatický kolorit. Zvonokosy v Divadle na Orlí, které je hudebně-dramatickou laboratoří JAMU, za zhlédnutí rozhodně stojí. Pochválit nutno i obsáhlý tištěný program, jehož podstatnou část tvoří podle abecedy seřazených 27 hesel, která se z různých úhlů pohledu vztahují ke Zvonokosům i jejich inscenaci.