IVANA KOŠULIČOVÁ VS. EMANUELE RUGGIERO

IVANA KOŠULIČOVÁ  - narodila se v Brně, kde vystudovala filmovou a divadelní vědu. V Praze pracovala ve filmové distribuci a na mezinárodních festivalech vybírala artové filmy pro česká kina. Působila jako dramaturg kina nebo jako mezinárodní PR karlovarského festivalu. Od loňského roku vede Filmovou kancelář Brno.

EMANUELE RUGGIERO  - režisér a hlavní kameraman se narodil v italském Miláně. Pracoval dvacet pět let v šoubyznysu jako režisér televizních pořadů, hudebních videoklipů, dokumentů a filmových produkcí. Točí dokumentární snímky a hrané filmy s tematikou emigrace a historie 20. století. V Brně žije s rodinou pátým rokem.

IVANA KOŠULIČOVÁ VS. EMANUELE RUGGIERO

ER: Ahoj Ivano, jak se máš? Filmová kancelář Brno už má skoro rok – jak to jde?

IK: Ano, je to tak, Filmová kancelář začala fungovat v únoru 2017 a za ten rok se toho hodně událo. Musím říct, že to jde dobře. Pro filmaře mapujeme prostředí v Brně a celém Jihomoravském kraji. Jsme v kontaktu s filmovými produkcemi a producenty a informujeme je o tom, kde všude tady můžou natáčet a jaké služby můžou využít. A samozřejmě doporučujeme lokace pro filmové projekty, které se sem chystají. A musím říct, že to nejsou jen české věci, ale o Brno mají zájem i velké hollywoodské produkce.

ER: To jsou výborné zprávy! Vzpomínám si, že před dvěma lety jsem byl tady v Brně na setkání filmařů a tam se mluvilo skepticky o tom, že by o Brno měli zájem mezinárodní, zahraniční producenti. Ale já jsem už tehdy říkal, že Brno a Morava jsou ideální pro zahraniční produkce – jsou tu krásná místa, je zde dobrý servis a také filmaři, kteří jsou skuteční profesionálové.

IK: To ráda slyším, snažíme se filmařům poskytnout veškerý servis a nejen těm, kteří do Brna přijíždějí natáčet, ale samozřejmě i těm, kteří jsou z Brna.

ER: Je zajímavé, že v Praze působí u filmu opravdu hodně lidí, kteří jsou původně z Moravy. Věřím, že většina z nich by určitě chtěla pracovat tady na Moravě, ale pořád převládá dojem, že v Praze jsou pro filmaře lepší podmínky.

IK: To je určitě jeden z našich cílů, k nimž směřujeme – vytvářet dobré audiovizuální prostředí pro místní tvůrce. Když vytvoříme ty správné podmínky, nebudou nám profesionálové utíkat do Prahy. Brno a jižní Morava vůbec má krásná města, přírodu, zámky, nabízí opravdu překrásné filmové kulisy.

ER: Když jsme spolu s portugalským dokumentaristou Antóniem Pedro Nobrem prezentovali dokumentární snímek CZizincII/MYgranti, který se odehrává v Brně, tak mezi ohlasy zaznívalo, že je to reklama na Brno – ale my jsme oponovali, že to vůbec nebyl náš záměr, tak to prostě je, Brno je krásné!

IK: Tématem tvého dokumentu Cizinci byla emigrace, život cizinců v Brně a život Čechů v zahraničí. Prolínalo se tam taky téma nucené emigrace z politických důvodů. Ty sám pocházíš z italského Milána a několik let už žiješ v Brně – je emigrace trvalým tématem tvých filmů?

ER: Téma emigrace mě stále velmi zajímá, protože já sám jsem emigrant, v Brně žiju čtyři a půl roku. A Brno a jeho příběhy neustále objevuji. Obecně mě zajímají také historická témata, dlouho jsem natáčel rozhovory s pamětníky holokaustu a to byly neskutečně těžké a silné příběhy. Zajímám se o historii 20. století.

IK: O takové silné, osobní příběhy zde v Brně a na jižní Moravě není nouze a často se stávají námětem knižních i filmových zpracování. Aktuálně se připravuje natáčení Skleněného pokoje, emotivního příběhu lidských osudů na pozadí dějin, kde má hlavní roli vila Tugendhat. Natáčet se bude na konci března a v červnu nejen ve vile Tugendhat, ale i na jiných místech Brna a v okolí.

ER: Také bych rád natočil film podle jedné knižní předlohy. Ta kniha vyšla česky pod názvem Marie a Magdalény, já jsem ji četl už dříve ve francouzštině. Knihu napsala Lenka Horňáková-Civade, autorka žijící ve Francii a píšící francouzsky. Je to příběh tří generací žen jedné rodiny, které žily v pohraničí na jižní Moravě blízko Rakouska v období komunismu. Ty ženy se potýkaly s obrovskými překážkami, potížemi ze strany vládní moci, objevují se tam zásadní momenty novodobé historie. Zároveň se tam prolínají nejdůležitější životní témata – láska, rodina a fascinující ženská síla. Rád bych tento příběh filmově zpracoval, momentálně se ucházím o filmová práva na tu knihu.

IK: Tohle, o čem mluvíš, mi připomíná jiný silný příběh o ženské síle, který v knize Vyhnání Gerty Schnirch, zpracovala Kateřina Tučková a odehrává se na pozadí poválečného Brna a na jihomoravském venkově. Na motivy této knihy vznikne celovečerní film a televizní minisérie. Natáčení je naplánováno na rok 2019. To je další obrovsky silný příběh odehrávající se v kulisách jižní Moravy.

ER: Momentálně dokončuji spolu s Antóniem Pedro Nobrem dokument s názvem Krycí jméno Baletka – o ženě, která žila 17 let v Brně a v roce 1982 emigrovala do Francie. Když se pak po revoluci vrátila, aby se setkala se svými přáteli a rodinou, zjistila, že StB o ní vedla záznamy a existuje o ní rozsáhlý spis Baletka. Byla skutečně v šoku a začala se postupně těmi spisy probírat. Natáčeli jsme do toho dokumentu také rozhovor s bývalým vyšetřovatelem Státní bezpečnosti. Je to velmi konfrontační. 20. století má nespočet takto obrovsky silných osobních příběhů.

IK: Kromě režie si často ke svým filmům děláš sám i produkci, je to tak? Tento model, kdy si režisér sám dělá i filmovou produkci, je teď poměrně častý. Je to tak, že nikdo tu práci neudělá podle tvých představ?

ER: To nevím, já to tolik nerozlišuji. Pracuji ve filmové branži už hodně dlouho, dvacet let jsem pracoval v Itálii jako režisér televizních pořadů, hudebních klipů, dvanáct let jsem se podílel na největší italské soap opeře CentoVetrine. Také jsem byl hlavním kameramanem, asistentem divadelní režie, točím dokumenty. Mám už opravdu hodně zkušeností. Už je to tak, jsem starý! Tyhle své zkušenosti bych rád předával. Chtěl bych se víc věnovat učení, vést workshopy, masterclass a podobně.

IK: V Brně se odehrává poměrně dost filmových akcí. V květnu se chystá dokonce úplně nový festival, který plánuje řadu workshopů. Je zaměřený na televizní tvorbu, připravuje ho Kamila Zlatušková a jmenuje se Serial Killers. Jde o festival kvalitních televizních seriálů a minisérií, což je v našem prostředí úplné novum, a věřím, že může mít velký úspěch. Festivalu se zúčastní mezinárodní producenti a zástupci filmařských profesí, budou pořádány workshopy a promítání pro veřejnost. A tyhle akce právě dobře umožňují ukázat zahraničním filmařům Brno a jižní Moravu.

ER: To je dobré. Brno má taky hodně studentů a ti jsou skvělé publikum. V Brně taky probíhá soutěžní přehlídka krátkometrážních filmů Brněnská šestnáctka, jeden z nejstarších filmových festivalů vůbec. Festival outdoorových filmů a mnoho dalších. Ivano, ty sleduješ ty festivaly jako divák, stíháš chodit do kina?

IK: Pravdou je, že do kina teď chodím stále méně vzhledem k tomu, že mám malého syna a večery trávíme hlavně doma. Občas ale do kina vyrazím, naposledy mě uchvátil film Odnikud v hlavní roli s Diane Kruger. Byl to pro mě hodně silný emotivní zážitek, ale nejen pro mě, bylo očividné, že celý sál kina to strašně silně prožívá. Dlouho jsem neviděla nic tak intenzivního. Říkala jsem si pak, do jaké míry je to citové vydírání a do jaké míry relevantní umění, ale skutečně mě to velmi zasáhlo.

ER: Chodíš raději do artových kin nebo do multiplexů?

IK: Určitě dávám přednost artovým kinům před multiplexy. Nejsem fanouškem Hvězdných válek a Harryho Pottera, takže do multiplexů moc nezavítám, na druhou stranu rozumím tomu, že na určité filmy má smysl chodit právě tam – vzhledem ke kvalitě zvuku, obrovskému plátnu a podobně.

ER: Na tom se shodneme. Já už se nemůžu dočkat, až opět otevřou Kino Art.

IK: Můžeš zatím na program Kina Art chodit na Radnickou do Galerie TIC, než se po prázdninách otevře v rekonstruovaném prostoru opět na Cihlářské.

KAM v Brně... listování

KAM v Brně... redakce

KAM v Brně - kontakt

Vydavatel:
KAM v Brně...
TIC BRNO, příspěvková organizace
Radnická 2
602 00 Brno

Dodavatel:
Pocket media s.r.o.
Jakubské nám. 644/3
Brno 602 00

Kontakt redakce:
e-mail: redakce@pocketmedia.cz

Kontakt inzerce:
e-mail: obchod@pocketmedia.cz

Kontakt předplatné:
e-mail: info@pocketmedia.cz
telefon: +420 773 287 307