JANA JANULÍKOVÁ VS. DAVID BUTULA

JANA JANULÍKOVÁ - je ředitelkou Turistického informačního centra – TIC BRNO. Dokázala, že i příspěvková organizace může dělat marketing na hraně a prezentovat město jinak. Vnímání Brna jako města hudby ze své pozice podpořila například produkcí festivalu Maraton hudby Brno nebo kompletní proměnou Brněnských Vánoc. K hudbě má blízko svým vzděláním i dřívějším působením v Janáčkově opeře Národního divadla Brno.

DAVID BUTULA je uvolněným zastupitelem Městské části Brno-střed pro oblast kultury, turismu a sportu. V rámci své gesce inicioval vznik multižánrového festivalu nezřizované kultury Uprostřed, dramaturgem festivalu je i pro rok 2018. Dříve pracoval jako vedoucí produkce pro Českou televizi Brno. Je režisérem autorských dokumentárních filmů.

JANA JANULÍKOVÁ VS. DAVID BUTULA

JJ: Brno a léto bylo dlouho palčivým tématem – nebyla vůle pořádat v létě nějaké nové akce. Neustále zaznívalo, že to nebude fungovat, že léto v Brně je mrtvé, protože lidé odjíždějí na chalupy a na dovolené, že v Brně nejsou přes léto studenti a že na akce nikdo nepřijde. Přístup TICu byl dříve také negativní, pořádaly se víceméně akce jen na nádvoří Staré radnice, kde je ten prostor uzavřený, mimo to městské dění.

DB: Přesně tak – stále se opakuje, že v létě se v Brně nedá nic dělat. Já jsem přesvědčený o opaku a loni, když jsme poprvé pořádali festival Uprostřed, se to potvrdilo. Lidi se v létě naopak po práci potřebují bavit možná ještě více a mají zájem něco dělat, někam chodit. Náš festival jsme nastavili tak, aby byl přístupný a otevřený úplně všem, aby byl nízkoprahový a odehrával se zadarmo na různých místech Brna-středu. Navíc chceme, aby programová nabídka byla pestrá a nebyla zaměřená na jednu specifickou skupinu.

JJ: Loni centrum Brna v létě viditelně ožilo. Když jsem před třemi lety v TICu začínala, velkým tématem bylo vylidněné centrum. Všímali jsme si, že lidé radši odjíždějí trávit dny někam do obchodních center. Jeden můj kamarád pomáhá zakládat velká obchodní centra a on mi vysvětlil, v čem to je, že tam tolik lidí chce trávit čas. Je to vlastně úplně jednoduché! Spousta lidí tam ani nic nenakoupí, jezdí tam jednoduše proto, že se tam dobře cítí, je tam hezké prostředí, stále se tam něco děje, hraje tam hudba, neplatí se tam za tu kulturu, dají si tam občerstvení – a právě takhle by to mělo fungovat i v centru města. Lidé se tam musí cítit příjemně.

DB: S tím se nedá než souhlasit. A právě akce, které jsme začali v centru města pořádat, oživení letního Brna hodně pomáhají a Brňané na ně začínají reagovat pozitivně. Zpočátku mě bavilo pozorovat reakce lidí, kteří kolem našich produkcí procházeli – nejčastější reakcí místních byla věta: A je to povolené? Na druhou stranu cizinci zpravidla reagují nadšeně, ke kapele hrající na ulici přicházejí s úsměvem, začnou třeba i tančit, jsou na takové akce zvyklí. Přál bych si, aby Brno mělo ambici stát se středoevropským městem, ve kterém se takové akce běžně odehrávají a lidé je vnímají nikoli jako obtěžování, ale něco, co jim zpříjemní čas strávený ve městě.

JJ: Postupně, jak kulturní akce do veřejného prostoru uvádíme, tak se i učíme, že některá místa zafungují skvěle, jako například prostor piazzetty před Janáčkovým divadlem. Ale některá místa i při nejlepší vůli nezafungují, to byl zase případ stage na Moravském náměstí. Po loňské zkušenosti se ukázalo, že tam se velké produkce příliš nehodí.

DB: Každé to místo má taky nějaký genius loci a někdy se mi zdá, že na tom Moraváku je skutečně něco zakletého, možná to souvisí s tím Německým domem, jehož připomenutí stálo loni na Moraváku několik měsíců – jako by tam někde ve sklepeních stále něco dřímalo. Zkrátka tam to z nějakého důvodu nefungovalo a snad to plánovaná rekonstrukce náměstí vyřeší a z Moraváku se také stane vyhledávané a oblíbené místo.

JJ: Zpočátku jsme si mysleli, že Moravské náměstí bude ideální – je to v centru města, ten prostor je otevřený a přístupný ze všech stran, lidé tudy neustále proudí a mohou se zde zastavit, něco si poslechnout, pobavit se. Nezafungovalo to úplně podle našich představ. Ale na to nepřijdete od stolu – to se jednoduše musí zkusit.

DB: Brno, jako pomyslné druhé město, má svá specifika a často zde paradoxně zafungují věci, které by se jinde nechytly anebo se naopak neosvědčí to, co už fungovalo jinde. Hodně věcí pocházejících z Brna v sobě obnáší nějakou subverzi nebo ironický odstup. Přesně to vystihuje i ta průpovídka Na Brno dobrý.

JJ: Ano, taky se říká, že divadlo se dělá dobře, špatně a v Brně.

DB: I v televizi, kde jsem dlouho pracoval jako vedoucí produkce, se říkalo, že pořady jsou dobré, špatné, anebo z Brna.

JJ: Vzpomínám si třeba na uvedení jezdecké sochy markraběte Jošta na Moravském náměstí – všichni si klepali na čelo, že v dnešní době, v 21. století, je jezdecká socha mimo. A dnes tam lidé stojí fronty, smějí se, je to zábava a každý chce mít fotku z Brna pod koněm. Stejně tak časopis KAM v Brně, který je v době, kdy jsou tiskoviny spíš na ústupu, nesmírně populární, že už v prvních dnech distribuce bývá rozebrán.

DB: Atmosféra města se skutečně v posledních letech viditelně změnila. A svůj velký podíl na tom jistě má i současné vedení města. Umím si představit, že před pěti, šesti lety bychom si mnohé kulturní akce, které teď pořádáme, vůbec nemohli dovolit realizovat. Tyhle věci se vzájemně potkávají a atmosféra, která ve městě panuje, se od toho odvíjí.

JJ: Dříve byla v centru města jediná dvě místa, kde se něco pořádalo, náměstí Svobody a nádvoří Staré radnice – i pořadatelé akcí to měli tak zafixované a jinde ani být nechtěli. Přitom Brno má tolik báječných míst. Třeba Den Brna – takový tradiční program, o kterém si všichni mysleli, že nesnese žádnou změnu. A my jsme tu akci vzali, přesadili ji na Kraví horu a čekali, co se stane – a bylo to úplně úžasné! Lidé si tam lehli na trávu do parku, účinkující vojáci si odpočívali pod stromy, lidi tam měli piknik – mělo to perfektní atmosféru, kterou na náměstí Svobody neuděláte. A kde se můžeme pořádně vyřádit, je velký letní festival Maraton hudby Brno. Tam se centrum města doslova promění v jednu úžasnou hudební stage.

DB: Je výborné zkoušet nová a nová místa. Také se do toho s festivalem Uprostřed pouštíme. Zkoušeli jsme třeba Římské náměstí, to je krásný, ale úplně zapomenutý kout Brna, který stojí za to objevovat. Nově budeme mít akce třeba na Nových sadech nebo u Antrophosu. Samozřejmě také na oblíbené piazzettě před Janáčkovým divadlem a objevujeme další místa. A v Brně je jich opravdu dost.

JJ: A další věc, kterou při oživení kulturního života ve veřejných prostorech razíme, je participace. Snažíme se v našich projektech vycházet z toho, co Brno nabízí, co už tady je a funguje. Já si rozhodně nemyslím, že TIC je tady pro to, aby byl nějak výrazně aktivní ve vlastní producentské a dramaturgické práci, ale je to instituce, která vytváří prostor, do kterého přizve kulturní subjekty, které už tady jsou, nějaký kulturní obsah vytvářejí, a TIC jim dává prostor a pomáhá pořadatelům. Jsme namočení do spousty festivalů v Brně jako pořadatelé, to je paráda.

DB: To je hlavní idea festivalu Uprostřed. Oslovujeme konkrétní subjekty – lidi z brněnských klubů, ze spolků, z občanských sdružení a vzniká tak koprodukce. Jde o koprodukci v produkční i dramaturgické rovině. Nechceme jen předkládat program, který my vymyslíme tak, aby se do něj někdo napasoval, ale od začátku spolupracujeme se subjekty z nejrůznějších sociálních bublin. Ty pak do veřejného prostoru přivádějí svou dramaturgii a publikum. Tak je možné narazit na zajímavé počiny a skupiny, které byste třeba bez festivalu nevyhledali.

JJ: Ze spolupráce, která už ale přerůstá přes hranice Brna i republiky, vzniká i letošní velký festival Re:publika. Brněnské výstaviště otevře svoje brány na celé tři týdny a bude to v něm tepat. Už to je unikum. Desítky pořadatelů, včetně zahraničních, tu spojily své síly. Ten festival je fakt obrovský, multižánrový a dramaturgicky je postavený tak, aby si v programu každý našel svoje, místo tu má umění i zábava, sport a samozřejmě stylová gastronomie. A budeme mít v Brně Slovanskou epopej. Takže si pište, že od soboty 26.5. se všichni potkáváme na výstavišti a řádně oslavíme ta dvě kulatá výročí!

DB: Re:publika je opravdu velká akce s ambicí oslovit co nejpočetnější publikum. Festival Uprostřed naopak oslovuje množstvím míst a akcí pro různě početné publikum. Hledáme témata v různých oblastech, kromě hudebních produkcí realizujeme různé workshopy, sportovní, taneční nebo multimediální akce. Nezávislé divadlo, procházky městem, letos budeme mít akci k výročí událostí roku 1968. A festival Uprostřed je tím amalgámem, který tuhle různorodou a kvalitní produkci spojuje a dává tomu takovou zastřešující hlavičku.

JJ: A loňský ročník ukázal, že se to daří opravdu dobře. Pro mě je radost projít se letním Brnem a užívat si atmosféru města. A na dnešním Brnu to jde skutečně vidět – je plné lidí, které baví trávit čas v centru města.

Inzerce

KAM v Brně... listování

KAM v Brně... redakce

KAM v Brně - kontakt

Vydavatel:
KAM v Brně...
TIC BRNO, příspěvková organizace
Radnická 2
602 00 Brno

Dodavatel:
Pocket media s.r.o.
Jakubské nám. 644/3
Brno 602 00

Kontakt redakce:
e-mail: redakce@pocketmedia.cz

Kontakt inzerce:
e-mail: obchod@pocketmedia.cz

Kontakt předplatné:
e-mail: info@pocketmedia.cz
telefon: +420 773 287 307