VERONIKA RÚT NOVÁKOVÁ a VIKTOR ODSTRČILÍK

VERONIKA RÚT NOVÁKOVÁ Freelance grafická designérka původem z Brna. Absolvovala UTB ve Zlíně a rok strávila na stáži v Belgii. Mezi její nejznámější práce patří identita UGO čerstvá šťáva (v agentuře GREP design). V roce 2015 obhájila diplomovou práci na téma vizuální smog a od té doby se problematice věnuje. Pro Brno-střed zpracovala Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven (ke stažení na manual.brno-stred.cz).

VIKTOR ODSTRČILÍK Brněnský architekt, spoluzakladatel KOGAA studia a platformy Social Reactor, které se zabývají konverzemi budov, kanceláří a komplexními projekty. Pod svou správou mají coworkingový a kulturní prostor The Distillery na Pekařské ulici. Žije v centru, chodí do kaváren, hraje baseball za FOXES Brno a jezdí na kole.

Na lince Brno−Lisabon se odehrál rozhovor grafické designérky Veroniky Rút Novákové, toho času v Lisabonu, a architekta Viktora Odstrčilíka, toho času v Brně. Mluvilo se o rozvoji města, o architektuře i vlivu podoby veřejného prostoru na obyvatele.

VN: Dobré ráno z Lisabonu!

VO: Ahoj Veroniko! Co v Lisabonu děláš?

VN: Studuju tady ty jejich kachličky. Ale ne, je to takový polopracovní, polodovolenkový výlet. Brno je sice fajn, ale není možné tam zkysnout navždycky a neudělat si pauzu. Takže tady načerpávám novou inspiraci – vizuální a taky hudební.

VO: A je tam toho hodně k vidění?

VN: K vidění, slyšení i k ochutnání! Aktuálně objevuju Lisabon hudební – jsou tady skvělé jamy, to je něco, co mi v Brně určitě chybí. Ale co se týče vizuálního smogu, je to dost slabé – v tomhle ohledu je na tom Brno líp.

VO: Nedávno jsem procházel ten váš manuál (Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven) a překvapilo mě, jak komplexní materiál to je a kdo všechno se na tom podílel. Mně se líbí, že jsou tam obrázky: takhle ano, takhle ne. To je hodně důležité zejména pro lidi, jejichž profesí není design ani nic podobného. Velmi jednoduše, srozumitelně popsané, kde ve vizuální reklamě může vzniknout problém.

VN: Ona ve výsledku estetika není to hlavní – mnohdy není problém nevzhledná, křiklavá reklama, ale to, že obchodníci neví, co a jak komunikovat, a vzniká chaos. Důležité je komunikovat reklamu srozumitelně a jasně, pak bude fungovat.

VO: Jasně, zjednodušit to sdělení a definovat věc, která je důležitá a osloví lidi jako první. Kromě toho, že teď v Lisabonu objevuješ kachličky, na čem aktuálně pracuješ?

VN: Těch aktuálních projektů je víc, ale co se týče veřejného prostoru, tak je to třeba zakázka na všechny vánoční výlohy pro jednu českou firmu. To bude zajímavé. Nebo orientační systém na autobusovém nádraží. Taky ráda dělám vyloženě komerční věci. Například na vizuálu galerie se tak úplně nepozná, jaký je jeho výsledný dopad – lidi na výstavu buď přijdou, nebo nepřijdou a nic moc se nestane. Kdežto v komerční branži se bojuje o každého zákazníka, tam rozhodují tržby. A to mě baví – musí to fungovat, musí se to správně nastavit a rozjet na trh, který rozhodne. Na čem aktuálně pracujete v KOGAA?

VO: Těch projektů máme taky víc, ale aktuálně nás baví projekt na svitavském nábřeží v Brně. Jedná se o konverzi původní industriální budovy, přímo u řeky naproti Zbrojovky. Dodělali jsme dokumentaci, podáváme ji na úřady a těšíme se, až se začne stavět. Tyhle konverze industriálních budov představují v Brně poměrně nový koncept. Je to trend, který reaguje na to, jak v současné době pracovat s nedostatkem bydlení nebo kanceláří ve městě. Podle mě není potřeba město neustále roztahovat někam ven, ale začít ho zahušťovat zevnitř. Budovy se pak nebourají, začnou mít nové funkce, začleňují se do města. Můžou pak i oživit čtvrť, může to odstartovat rozvoj celých lokalit. Zafungovalo to skvěle u Distillery na Pekařské – baví nás sledovat, jak jsme schopni ovlivnit Brno a jeho rozvoj zevnitř.

VN: Tak ty navrhuješ rozvoj města, já navrhuju vánoční balicí papír…

VO: Ale ono je to skoro to stejný, ty se staráš o detaily života ve veřejném prostoru. My můžeme stavět dobré domy, někdo může stavět ošklivé domy a ve finále to bude úplně jedno, protože všechny zmizí pod nánosem reklamy a věcí, které na nich budou nalepené v několika vrstvách. A můžeme se snadno dostat do fáze, že lidem bude nepříjemné ve městě trávit čas.

VN: Přesně, to je problém vizuálního smogu – lidé se na takových místech cítí nepříjemně a nechtějí se tam zdržovat. Bylo by super, kdyby se ten manuál dostal do rukou architektů, designérů, grafiků, aby si uvědomili, co reklama ve městě způsobuje, jaká je to odpovědnost, když ji navrhují. Nevkusnou reklamu na internetu můžu vypnout, banner na Facebooku za měsíc zmizí, ale na domě může viset i deset let a může úplně zničit vnímání toho místa.

VO: Je to tak, na internetu to vypnu, ale nelze jít po městě a povypínat reklamu, která se mi nelíbí. Běžný člověk ani nevnímá, že problém je moc reklamy nebo špatně umístěná reklama, řekne si: necítím se tady dobře, nechci kolem toho chodit, nechci tady být. A lidi obvykle nerozklíčují, že tohle způsobuje právě vizuální smog. Když pak ty nánosy reklamy zmizí, lidi řeknou: jé, tady je to najednou fajn a přitom se skoro nic nezměnilo. Ten pocitový příjem je hodně důležitý.

VN: Ta doporučení v manuálu občas někdo přirovnává k tomu, že je to, jako kdybychom nařizovali, které oblečení je vkusné, které je nevkusné a co se má nosit. Ale to je velký rozdíl – lidi kolem sebe proudí, jsou v pohybu, ale kdybych měla, dejme tomu, třicet metrů na výšku a stála léta uprostřed náměstí, tak je na místě bavit se o tom, co bych měla mít oblečeného.

VO: Přístup k estetice veřejného prostoru je běh na dlouhou trať a musí se řešit v návaznosti na to, jak by mělo správně fungovat pozitivní, otevřené, jednoduché město, které má dostatek laviček, stojanů pro kola, zeleně. Aktuálně například řešíme i přehřívání měst – dokonce jsme vytvořili objekt/prototyp, který bude od léta k vidění a vyzkoušení v centru Brna. Ukazuje, jak pozitivně ovlivnit město pomocí zeleně a nakládání s vodou systémově. Člověk se v létě upeče, jenom když přejde přes náměstí. Voda, která naprší, hned odteče pryč, ale měla by spíš kumulovat, měly by se volit materiály, které se nerozpalují a podobně. Dlouhodobé plánování, důsledné a postupné kroky jsou pro fungující město zásadní.

VN: Zpracovávám pro Prahu analýzu týkající se vizuálního smogu, záměrem je, aby určitá trasa fungovala jako celek a aby se tam lidi zdržovali. Ale já sama jsem tu trasu vůbec nemohla projít! Bylo tam příšerné vedro, musela jsem se pořád zastavovat někde ve stínu. Než tam vůbec začneme pracovat na nějakých vizuálních prvcích, je nutné s tímhle něco udělat. Ta trasa nikdy nebude fungovat, protože není šance ji projít, aniž by se člověk usmažil. Pokud nefunguje město, sebelepší vizuál fungovat nebude.

VO: U nás, v oboru architektury, je taky hodně důležité, aby věci fungovaly jako celek a taky aby byly v souladu s představou klienta a s naším přístupem. Snažíme se vždycky pracovat ve prospěch města, dané lokality a v prospěch klienta – nenavrhujeme jen nějaké svoje ideální vize. Na druhou stranu je důležité mít vlastní definici, jak k projektům přistupovat. Pokud má studio v tomhle jasno, prezentuje se tak navenek, pak přicházejí klienti s představami, které už jsou v souladu s tím, jak my pracujeme. Přicházejí podobně naladění.

VN: U mě to funguje podobně, pokud přichází klient na doporučení – známý známého známému. U klientů, kteří si mě najdou sami na internetu, panuje zpočátku velká nedůvěra, protože jsou zvyklí na špatné dodavatele. Proto nejdřív vyzkoušíme nějaký menší projekt a když si sedneme, spolupráce pokračuje. Musíme si sednout hlavně lidsky, pak to bude fungovat. Můžeme mít neshody, odlišné názory, ale víme, že máme společnou vizi, ta nás spojuje a ve výsledku vždycky najdeme řešení.

VO: Někdy jsou investoři přesvědčení, že rozumí všemu a že když projekt financují, mohou mluvit do všeho. My v KOGAA jsme si řekli, že jsou věci, přes které nejede vlak, a nechceme něco dělat jen na popud klienta. Vždycky si ho velmi pozorně vyslechneme, pečlivě všechno zanalyzujeme a předložíme za nás optimální řešení.

VN: Přesně tak. Za mnou přicházejí lidi s nejrůznějšími požadavky a představami a někdy je potřeba přimět je k jinému způsobu přemýšlení. Reklama je pro obchodníka často velká investice a on se právem obává, že nebude fungovat. Mnohdy pak říkají: dobrý, ale taky tam zkuste napsat i tohle a někam do rohu nacpat ještě tohle… Jenomže takhle to nefunguje, nemůžeš dát gól, když nevíš, co chceš, a nejdeš do toho naplno. Tak je potřeba některé nápady vymluvit, je to profesní odpovědnost. Já sama jsem taky ráda, když profík, se kterým spolupracuju, mi řekne: tohle nedělej, to se nevyplatí, to spotřebuje příliš materiálu, tohle se zase brzo rozpadne a podobně.

VO: Výborně to pak funguje, když máš kolem sebe dobrý tým. Nás pracuje dohromady 10–12 a každý je za své výstupy zodpovědný a zároveň ty výstupy musí být v souladu s definicí KOGAA. Vytvořili jsme si expertizu na konverze, zpravidla industriálních budov, přistupujeme k nim specifickým způsobem a takto bychom to chtěli udržet. Když se nám pak daří projekty nejen navrhovat, ale provést i přes úřady, obstarat povolení, začít stavět a pak vidět reálné výstupy ve městě, které lidi používají – to je pro architekty ta nejlepší satisfakce.

KAM v Brně... listování

KAM v Brně... redakce

KAM v Brně - kontakt

Vydavatel:
KAM v Brně...
TIC BRNO, příspěvková organizace
Radnická 2
602 00 Brno

Dodavatel:
Pocket media s.r.o.
Jakubské nám. 644/3
Brno 602 00

Kontakt redakce:
e-mail: redakce@pocketmedia.cz

Kontakt inzerce:
e-mail: obchod@pocketmedia.cz

Kontakt předplatné:
e-mail: info@pocketmedia.cz
telefon: +420 773 287 307