V Pražákově paláci Moravské galerie bude až do 1. června probíhat výstava Patricie Fexové s názvem Rysy. V následujícím textu autorka, která studovala malbu na brněnské FaVU i pražské Akademii výtvarných umění, přibližuje proces své tvorby.
Zabývám se portréty už delší dobu. Někdy šlo o konceptuálnější pojetí, malovala jsem například duhovky lidí na zvětšené kruhové formáty. Na výstavě Rysy je čtyřicet portrétů lidí z výtvarné komunity. S modely jsem se domluvila v náhodné skladbě a pořadí a pak si je vyfotila, většinou u mě v ateliéru. Byla to zároveň návštěva, milá společenská událost.
Portréty jsou úsporné až minimální a při práci spíš vlastně maluji samotnou malbu, než portrétovaného člověka, přestože držím v ruce jeho fotografii a vybírám si z ní místa, která mě zaujmou. Nechci ale s obrazem skončit dřív, než v něm něco ze zpodobovaného člověka nevidím. Stává se mi taky, že když maluji kolegy malíře, promítá se mi trošku jejich malířská poloha do té mojí.
Zkoumám svůj rukopis analytickým způsobem a pracuji s jednotlivými prvky malby. Rysy člověka se na plátně vykreslí „samy“, dokonce i když záměrně potlačuji prostorové vztahy v obličeji anebo vynechávám části, které nesou podobu – oči, nos, ústa. Máme od přírody silně zakořeněné vnímání lidské fyziognomie a i úplně minimalistická skupina skvrn se nám jeví jako tvář. Tohle rozhraní abstrakce a iluzivnosti v malbě mě zajímá.
Patricie Fexová
autorka výstavy Rysy
v Moravské galerii