PAŠERÁK: OBDIVUHODNÝ PRACANT CLINT EASTWOOD

Z mých každoročních doporučení to vypadá, že nechodím do kina na snímky od jiných než velmi starých filmařů. Chodím, leč ani tentokrát neučiním výjimku, neboť z březnové nabídky se nejupřímněji těším na nový film bezmála devětaosmdesátiletého Clinta Eastwooda.

PAŠERÁK: OBDIVUHODNÝ PRACANT CLINT EASTWOOD

Blahosklonnost takříkajíc „za zásluhy“ přitom není na místě, protože je pořád frajer… a nenapravitelný dříč. Svůj (zatím) poslední snímek ke všemu nejen produkoval a režíroval, ale po mnoha letech si v něm zahrál i hlavní roli. Jmenuje se Pašerák (The Mule) a vypráví příběh muže, který se na stará kolena stane, inu, pašerákem drog, jenž se nakonec dostane s nebezpečnými mexickými gangy do konfliktu. Víc o filmu nevím, vědět nechci – a nemohu se dočkat, neboť Eastwooda shledávám jedním z největších hollywoodských režisérů klasického střihu. Je dědicem generací tvůrců jako Howard Hawks, John Ford nebo Alfred Hitchcock, kteří byli za velké umělce často vzdor své vůli považováni, než by se za ně považovali sami. Podobně jako oni Eastwood točí pravidelně, rychle a efektivně. Jeho díla jsou strohá, na první pohled neokázalá, často dokonce upřímně žánrová, bez výstředních pokusů napodobovat agresivnější filmařské trendy, a přece tak precizní a bezezbytku osobitá. Již po desetiletí zůstává věren komponování svých snímků v šerosvitu, s důsledně vedenými herci v delších záběrech a s důmyslně vystavěnými zápletkami, které leckdy umějí překvapit posunem mimo nastavená očekávání a náhlou změnou vyznění.

Celoživotní ocenění sbírá Eastwood již tři desetiletí, leč po každém dalším natočí některý ze svých nejúspěšnějších, nejodvážnějších či dokonce nejlepších filmů – ač se (víceméně) na něj do kin chodilo už v padesátých letech minulého století, byť ne u nás. A tím přecházím od doporučení k prosbě, neboť právě návštěvou kin v padesátých letech minulého století se zabývá mezinárodní výzkum, na němž se podílí i Ústav filmu na Masarykově univerzitě – na případu brněnských kin.

Klademe si otázky: Jak často lidé v padesátých letech do brněnských kin chodili, z jakých důvodů a na jaké filmy? Co pro ně kinosály a filmy znamenaly? Aby bylo možno na ně odpovědět, potřebujeme pamětníky mezi vámi, vašimi rodiči, prarodiči a známými. Kohokoli ochotného na své zkušenosti v asi hodinovém rozhovoru s doktorandkou Terézií Porubčanskou zavzpomínat. Moc nám tím pomůžete. Informace pište prosím na e-mail: porubcanska@mail.muni.cz. Děkuji a na viděnou v kině!

KAM v Brně... listování

KAM v Brně... redakce

KAM v Brně - kontakt

Vydavatel:
KAM v Brně...
TIC BRNO, příspěvková organizace
Radnická 2
602 00 Brno

Dodavatel:
Pocket media s.r.o.
Jakubské nám. 644/3
Brno 602 00

Kontakt redakce:
e-mail: redakce@pocketmedia.cz

Kontakt inzerce:
e-mail: obchod@pocketmedia.cz

Kontakt předplatné:
e-mail: info@pocketmedia.cz
telefon: +420 773 287 307