VETŘELEC, 40 LET TERORU

„Pořád ještě nechápete, s čím máte co do činění, co? Dokonalý organismus. Jeho strukturální dokonalosti se vyrovná pouze jeho zrůdnost.“ (android Ash)

VETŘELEC, 40 LET TERORU

25. května 1979, tedy před rovnými 40 lety, mohla široká veřejnost poprvé spatřit na velkém plátně (stalo se tak ve slavném Grauman‘s Egyptian Theatre v Hollywoodu) dnes již kultovní dílo, které navždy ovlivnilo a pozměnilo budoucnost žánru sci-fi a také hororu. Vetřelec se právem stal nesmrtelnou a dokonalou ukázkou toho, že když máte jasný cíl, vizi, praktické schopnosti, jste rozhodnuti neslevit ze svých ambicí, jít si prostě za svým, tak může vzniknout něco, jako je právě tento film. Snímek, který prověřil zub času... a obstál!

Co si vlastně o tomhle snímku, který viděl snad každý a určitě ne jen jednou, můžeme teď a tady říci, když to před námi, třeba při jiných výročích, udělali prostřednictvím několikastránkových filmových rozborů již mnozí? Třeba jen to, že Vetřelec je ikonické, originální, nadčasové a svou tajemností a určitou neuchopitelností provokující umělecké dílo, což – budu kritický – se bohužel již dávno nedá říci o současných filmových tvůrcích, kteří se stále vehementně snaží své publikum přesvědčit o tom, že zrovna teď sleduje něco výjimečného, co bude rozpitvávat po zbytek svého života. Moc se jim to nedaří...

To hlavní ale je, že Vetřelec má především (NE)UVĚŘITELNOU ATMOSFÉRU! A to i přesto, že se jedná o hororové sci-fi, což vám jako tvůrci, který má vizi svého světa pouze ve své hlavě a snaží se ji prostřednictvím stříbrného plátna předat i vám, cestu vůbec neulehčí. Ale díky umu tvůrců vše nakonec dobře dopadlo a šedivé prostory kosmické lodi Nostromo plující chladným a nekonečným vesmírným prostorem vytvořily dokonale tísnivý pocit nejistoty a zranitelnosti. Samozřejmě ale tím hlavním, co dělá tento snímek nesmrtelným a především tak temným, je právě organismus legendárního vetřelce, jehož podobu vytvořil malíř a sochař švýcarského původu Giger (1940–2014), tvůrce uměleckého stylu s názvem biomechanický surrealismus.

Opět se zde nebudeme sáhodlouze snažit popsat, o jak geniálně propracovanou filmovou postavu se jedná. Stačí totiž jen ve zkratce konstatovat, že jeho vzhled – ve filmu často chytře a schválně schováván – v nás navždy bude vyvolávat skryté animální strachy, bude symbolem hrůzy, děsu, odcizení a neznáma, ale zároveň nás nikdy nepřestane fascinovat (stejně jako Ashe).

Inzerce

KAM v Brně... listování

KAM v Brně... redakce

KAM v Brně - kontakt

Vydavatel:
KAM v Brně...
TIC BRNO, příspěvková organizace
Radnická 2
602 00 Brno

Dodavatel:
Pocket media s.r.o.
Jakubské nám. 644/3
Brno 602 00

Kontakt redakce:
e-mail: redakce@pocketmedia.cz

Kontakt inzerce:
e-mail: obchod@pocketmedia.cz

Kontakt předplatné:
e-mail: info@pocketmedia.cz
telefon: +420 773 287 307