Art Brut – Lespinasse

4. 9. 2014
18:00
Kino Art
30 CZK

Pásmo filmů francouzského dokumentaristy Philippa Lespinasse, který se již deset let věnuje mapování fenoménu art brut, tedy umění vytvářeného duševně handicapovanými lidmi.

18:00 první blok

LES CHATEAUX DE PLANCHES DE RICHARD GREAVES
Richard Greaves (1952) byl stvořitelem zvláštní architektury, řady domů z recyklovaného stavebního materiálu. Stejně jako domky z karet, které se vzpírají zákonům gravitace, popírají i jeho objekty fyzikální zákony. Jde mu o oslavu asymetrie, rozbití závazných norem a zaběhlých principů výstavby. Tyto objekty vykazují prvky vnitřního zhroucení, zjevné nedostatky v očích konvenční a běžné architektury. Od roku 1989 tento samouk z Quebecu, umělec Richard Greaves, vytvářel a rozšiřoval své originální architektonického prostředí, které se nacházelo v Beauce (Quebec). Rozkládalo se v lese na pozemku, který zakoupil spolu s kamarády, a kde se rozhodl také žít. Lokalita se v době největšího rozmachu skládala z asi dvaceti přístřešků vytvořených z opuštěných stodol, určených původně k demolici

LES COCONS MAGIQUES DE JUDITH SCOTT
Judith Scott  se narodila v roce 1943 v Columbusu (Ohio) jako dvojče spolu se svou sestou Joyce. Přišla na svět hluchoněmá s Downovým syndromem. Prvních sedm a půl roku strávila doma se svou sestrou – dvojčetem a staršími bratry. Přestože vývojové rozdíly mezi oběma dívkami byly zřejmé, rodič k nim přistupovali stejně. Když nadešel čas chodit do školy u Judith byla zjištěna nevzdělavatelnost. V důsledku toho byla rodiči v roce 1950 umístěna do instituce pro mentálně retardované.Toto rozdělení mělo hluboký negativní vliv na obě dvojčata. Judith naměřili tenkrát IQ 30 a zbavena svého dvojčete se stala odcizená, neklidná, s problémy v chování. V roce 1985 se Joyce Scott stala zákonným zástupcem své sestry a Judith se přestěhovala do Kalifornie, kde i mentálně retardovaní občané mají právo na průběžné vzdělávání. Od 1.dubna 1987 Judith Scott začala navštěvovat Creative Growth Art Center. V prvních měsících v centru Judith jen nezaujatě čmárala smyčky a kruhy. Její sestra zvažovala ukončení programu. O několik měsíců později Judith náhodně pozorovala tvorbu hostující umělkyně a nadchla se pro sochařství. Její speciální kreativita byla rychle rozpoznána a ona dostala naprostou svobodu ve volbě materiálu. Užívala nalezené objekty, které balila do pečlivě vybrané barevné bavlněné příze a vytvářela tak sochy rozličných tvarů a velikostí. Některé připomínají kokony nebo části lidského těla.  Její díla se stala známá ve světě art brut a dostala se i do stálých sbírek mnoha muzeí. Judith Scott zemřela přirozenou smrtí v roce 2005 doma u své sestry v Kalifornii ve věku 61 a přežila předpovídanou délku života při narození o téměř padesát let.

DIAMANT BRUTS DU JAPAN/ SHINICHI SAWADA
Shinichi Sawada se narodil v Japonsku v prefektuře Šiga v roce 1982. Po absolvování několika let studia ve specializované škole byl přijat do ústavu pro mentálně postižené ve městě Kusatsu. Diagnostikován jako autista, našel zaměstnání v pekárně. Později navštěvoval seminář, kde pracoval s hlínou. V roce 2001 vedoucí semináře zahájil stavbu malé hrnčířské dílny, která se nachází hluboko v divočině. Zde, daleko od ruchu města, Shinichi Sawada spolu s několika dalšími pacienty, vytváří své sochy. Jeho magická a monstrózní stvoření se zdají býti plodem osobní mytologie. Tvůrce pracuje tiše a s neutuchající pravidelností. Jeho keramická díla jsou hustě poseta ostrými hroty a předvádějí tvůrčí gesto prožité coby magický proces. Sawada hmotu tvaruje a přetváří do svých charakteristických forem, dokud nevznikne znak. Používá jílovitou hlínu, která se vyskytuje kolem jezera Biwa v kraji Šiga. Hlína, která dříve ležela na dně jezera je prastarou hmotou, z níž vznikají díla připomínající keramiku, kterou před čtyřmi tisíci let z téhož jílu tvořil lid kultury Džómon. Jeho tvorba byla prezentována v roce 2013 na benátském Bienále.

LES RELIQUAIRES ACÉRES DE MARC MORET
Marc Moret se narodil v roce 1943 ve Vuadens v kantonu Fribourg ve Švýcarsku. Žije v Colombettes nedaleko Bulle. První patro farmy obsahuje všechny jeho sochařské výtvory. Je zde instalována jakási svatyně na počest jeho rodiny. Zachytil do matric lepidlem a drceným sklem rodinné vzpomínky: jehly, zipy, kousky lepenky, pletací jehlice, rámy postelí. Vytvořil podivné, svérázné dílo. Vlasy, kosti spálených zvířat, hadice, rozbité láhve, kůže a další předměty tvoří podstatu jeho reliéfů intenzivní sugestivní síly


20:00 – 20:45 přestávka a druhý blok

FRÉDERIC BRULY BOUABRÉ L UNIVERSALISTE
Frédéric Bruly Bouabré, také známý jako Cheik Nadro, se narodil v roce 1923 v africkém Zéprégüé, Pobřeží slonoviny. Od roku 1948 začal naplňovat svoji tvůrčí vizi. Tvořil stovky malých kreseb, zatímco pracoval jako úředník u různých vládních úřadů. Tyto drobné kresby zachycují množství předmětů denní potřeby, ovoce, zvířata i lidské figury a většinou vycházejí z místního folklóru. Některé také ilustrují jeho vlastní představy a sny. Svůj originální vizuální jazyk také uplatňuje na kartičkách (s použitím kuličkového pera a pastelek) pokreslených symbolickými obrazy a obklopené textem, z nichž každá nese unikátní věštecké zprávy a komentáře života a historie. Dnes Bouabré žije v Abidjanu. Jeho práce byly vystaveny v roce 2013 na benátském Bienale výtvarného umění.

ATAA OKO ET LES ESPRITS
Ataa Oko se narodil kolem roku 1919 v pobřežním africkém městečku La, Ghana. Nikdy nechodil do školy, ale pracoval od svých asi 13 let jako rybář. Později jej rodina poslala na kakaové plantáže v Ashante. Mezi roky 1936 a 1939 se vyučil tesařem v Akkře a potom do roku 1970 působil v mnoha dočasných zaměstnáních. Kolem roku 1945 začal vytvářet fantastické rakve inspirované obrazovými nosítky, které viděl v Akkře. Postupně si Ataa Oko otevřel dílnu v Louisaně, kde tvořil své originální rakve a nosítka. Poslední roky svého života byl Ataa Oko v důchodu a již nestačil na tesařskou práci, ale stal se malířem. Jeho rakve a kresby byly poprvé vystaveny na přehlídce skupiny „Six Feet Under“ v Kunstmuseu Bern v roce 2006. O čtyři roky později měl samostatnou výstavu ve známém Collection de l‘Art brut v Lausanne. Ataa Oko zemřel v prosinci 2012.

GREGORY BLACKSTOCK
Gregory Blackstock se narodil v roce 1946 v Seattlu o hodně dříve než byl pojem autismus běžně známý. Pracoval dvacet pět roků jako myč nádobí v Athletic Clubu ve Washingtonu a přivydělával si vytvářením kreseb. Po odchodu do důchodu tráví mnoho hodin každý den vytvářením kreseb, v nichž katalogizuje svět kolem sebe. Blackstock, který je autista má fenomenální paměť pro vizuální objekty, pro hudbu a cizí jazyky. Pro něj se svět skládá z nesčetných věcí, které je nutno identifikovat a zařadit, ať už se jedná o dopravní vozidla, stavební památky nebo ptáky. Jeho jediněčně stylizovaná vyobrazení jsou vypracována s neuvěřitelnou přesností a smyslem pro detail či vytříbené koloristické cítění. Nesnaží se o realistickou kresbu, ale o věcnou správnost. Svou první výstavu měl v Seattlu v roce 2004. V roce 2011 vystavoval samostatně v Collection de

GUO FENGYI
Guo Fengyi, narozená v roce 1942 v Xi´an v Číně. Zanechala práci v továrně ze zdravotních důvodů ve věku 45 let. Jako matka čtyř dětí, začala malovat a kreslit doma bez formálního vzdělání. Zpočátku tyto práce byly motivovány snahou vyřešit zdravotní problémy, s použitím I-ťing a Qigong, což je praxe s kořeny ve filozofii, bojovém umění a medicíně, která kombinuje dech, pohyb a meditaci se snahou dosáhnout vnitřní rovnováhy, klidu a harmonie. Její subtilní kresba na papíře jakoby sledovala tok energie, myšlenek a krevního oběhu. V procesu kreslení se čáry na papíře šíří směrem ven z osy papíru, transformují se do závratných krajin, kosmických diagramů, vytvářejí vlny, stromy, tváře a průsvitná těla. Její práce byly vystaveny vloni na 55. Bienále v Benátkách. Zemřela v roce 2010.

22:30 Konec

Inzerce

Kino Art na Radnické

Vážení a milí diváci,
rekonstrukce Kina Art z důvodu nálezu dalšího azbestu zdaleka nekončí. Budova Kina Art na Cihlářské ulici tak zůstane nadále uzavřena.
 
Kino Art bude pod názvem NO ART od listopadu 2017 dočasně působit v prostorách Galerie TIC na Radnické 4.


Dočasná kancelář kina:

Radnická 10
542 427 138


Nákup vstupenek a rezervace:

Vstupenky si můžete zakoupit i několik dní předem také prostřednictvím předprodeje v informačním centru TO JE Brno na Panenské ulici.

Vstupenky v předprodeji lze zakoupit nebo rezervovat denně včetně víkendu od 9.00 do 18.00.

Rezervace učiněné přes email či telefon je nutné vyzvednout nejpozději 20 minut před projekcí.

Na pokladně kina lze vstupenky zakoupit denně hodinu před prvním představením (před tím se na pokladnu nedovoláte)!

Platit můžete hotově nebo kartou na všech pokladnách.

Online lze vstupenky zakoupit i mimo otevírací dobu pokladen.

 

Filmový archiv

 

+420 775 868 826 (pokladna kina)
+420 513 039 035 (předprodej Panenská)

 

Provoz, dramaturgie, pronájmy
Milan Šimánek
simanek@kinoart.cz
725 518 108

PR a marketing
Kristina Ketmanová
ketmanova@kinoart.cz
602 589 490

Produkce, redakce bulletinu
Jana Glocarová
glocarova@kinoart.cz
724 330 083

Produkce, školní představení
Kristýna Malíková
malikova@kinoart.cz, skolni@kinoart.cz
602 589 491